اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
احراز کیفیت اتوکلاو

احراز کیفیت اتوکلاو

از دیگر خدمات مهم شرکت پانیا ، احراز کیفیت اتوکلاو می باشد که مطابق با دانش روز جهان و به کمک تجهیزات هوشمند و پیشرفته است.

برای استفاده از خدمات احراز کیفیت اتوکلاو که یک روش پذیرفته شده برای ضدعفونی کردن و استریل ابزار پزشکی و آزمایشگاهی است ، می توانید با ما تماس بگیرید.

انواع مختلف اتوکلاوها بر اساس عملکرد

احراز کیفیت اتوکلاو

اتوکلاوهای عمودی

این نوع اتوکلاوها با باز کردن درب بالایی خود بارگیری می شوند. مخصوصا برای استفاده در آزمایشگاه ها با فضاهای تنگ مناسب هستند.

احراز کیفیت اتوکلاو

اتوکلاوهای افقی

اتوکلاوهای افقی دستگاه های استریل کننده بخار بارگیری از جلو با محفظه ای با ظرفیت بیشتر می باشند در زمانی که فضای موجود زیادی وجود دارد.

احراز کیفیت اتوکلاو

اتوکلاوهای جابجایی گرانشی

یکی از متداول ترین نوع اتوکلاوها می باشد که برای استریل وسایل اساسی مانند ابزارهای جراحی مسطح و انواع خاصی از ضایعات خطرناک زیستی نیز مناسب هستند.

احراز کیفیت اتوکلاو

اتوکلاوهای پیش خلاء

این نوع اتوکلاو از پمپ خلاء استفاده می کند تا تمام هوا را از محفظه اتوکلاو خارج و امکان نفوذ بهتر بخار و استریل کردن مواد را بیشتر کند.

مزایا و معایب دستگاه اتوکلاو

مزایا

  • اقتصادی و ارزان است
  • زمان پروسه کاری و استرلیزه کردن کوتاه می باشد
  • نفوذ خوبی را در تمام سطوح فراهم می نماید
  • بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی یا یکبار مصرف استفاده می شود

معایب

  • حفظ رطوبت
  • آسیب دیدن فولاد کربنی به علت قرار گرفتن در معرض رطوبت 
  • فقط ابزارهای فولادی ضد زنگ و پلاستیک هایی که می توانند گرما را تحمل کنند، باید استریل شوند
احراز کیفیت اتوکلاو

موارد کاربرد دستگاه اتوکلاو

احراز کیفیت اتوکلاو

دامپزشکی

احراز کیفیت اتوکلاو

صنایع شیمیایی

احراز کیفیت اتوکلاو

دندان‌پزشکی

احراز کیفیت اتوکلاو

 صنایع مواد غذایی

احراز کیفیت اتوکلاو

مراکز بهداشتی

احراز کیفیت اتوکلاو

دارو سازی

سوالات متداول درباره ی دستگاه اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو یکی از مهم ترین دستگاه ها ی آزمایشگاهی است که با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار، برای استریل کردن تجهیزات پزشکی به کار می رود.

دستگاه اتوکلاو برای مراکز عمومی بهداشت، آزمایشگاه بالینی و میکروبیولوژی که استریل کردن در آن ها اهمیت بسیاری دارد کاربرد دارد. مثل پزشکی، دندان پزشکی و دامپزشکی

احراز کیفیت اتوکلاو

احراز کیفیت اتوکلاو به چه صورت است؟

در این مطلب شما را با مفهوم احراز کیفیت اتوکلاو و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد. اتوکلاو نوعی وسیله برای استریل کردن ابزارهای آزمایشگاه و پزشکی است. در احراز کیفیت اتوکلاو شاهد استفاده از فشار، دمای بالا و بخار آب هستیم. اتوکلاوها علاوه بر صنعت پزشکی در صنایعی از جمله شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

احراز کیفیت اتوکلاو

احراز کیفیت اتوکلاو

منظور از احراز کیفیت اتوکلاو چیست؟ تمام ابزارهایی که در شاخه های پزشکی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند باید استریل شوند. استریلیزاسیون این ابزارها به وسیله اتوکلاو انجام می شود. ناگفته نماند که ما اتوکلاوهای صنعتی نیز داریم که کاربرد آن در صنایعی از جمله کامپوزیت می باشد. در احراز کیفیت اتوکلاو باید اشاره ای به اندازه و ابعاد این وسیله داشته باشیم.
غالبا اتوکلاوهایی که در صنعت آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند مانند یک استوانه درب دار هستند که ابعاد آن بسیار متغیر است. اما جالب است بدانید که ابعاد بسیار بزرگ آن به رول 20 متر نیز می رسد. این وسیله توسط فردی به نام چارلز چمبرلن یکی از میکروبیولوژیست های فرانسوی در سال 1879 میلادی اختراع شد.
ابزار و تجهیزاتی که قصد استریل کردن آن ها را داریم در اتوکلاو قرار می دهیم و به مدت 11 الی 20 دقیقه در معرض عواملی همچون بخار اشباع 100 درجه سلیسیوس قرار می دهیم. در رشته های دندانپزشکی، قارچ شناسی، دامپزشکی، اعمال جراحی، پزشکی پودیراتری و … از اتوکلاو استفاده می شود.

کاربرد اتوکلاو چیست ؟

کاربرد جدیدی که می توان از اتوکلاو شاهد بود در خصوص استریلیزاسیون یا دفع مواد زائد بیمارستانی است. همان طور که می دانید زباله های بیمارستانی غالبا عفونی هستند و اگر به خوبی دفع یا سوزانده نشوند مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورند. نوعی از اتوکلاوها قادر به خنثی کردن عوامل بالقوه عفونی می باشند. در این فرآیند از فشار بیش از حد بخار کمک گرفته می شود. اتوکلاوها می توانند برخی از ضایعات مانند رسانه های کشت مواد لاستیکی لباس پانسمان و دستکش را بدون وجود مخزن استریل کنند. علاوه بر آن موادی که نمی توانند دمای بالای یک اجاق گاز را تحمل کنند نیز گزینه مناسبی برای اتوکلاو کردن محسوب می شوند. در مخزن اتوکلاو نباید هیچ گونه هوا یا اکسیژنی وجود داشته باشد. قبل از آنکه اتوکلاو فعال شود باید تمام هوایی که در محفظه آن وجود دارد تخلیه شود.
احراز کیفیت اتوکلاو

روش های حذف هوا در مخزن اتوکلاو

گرانشی

در احراز کیفیت اتوکلاو باید اصول و قواعد استفاده از آن را بدانیم. در بخش قبل اشاره کردیم که قبل از فعال شدن اتوکلاو باید هوای موجود در آن تخلیه شود. ابتدا روش گرانشی را توضیح می دهیم. در روش گرانشی شاهد جابجایی هوا به سمت پایین هستیم. بخار هوا بعد از ورود به محفظه اتوکلاو ابتدا قسمت بالایی را پر می کند. چون چگالی بخار از هوا کمتر است. این پروسه باعث می شود که هوا به سمت پایین فشرده و تخلیه شود. تخلیه ای که بدین منظور تعبیه شده دارای سنسور هواست. هنگامی که تخلیه هوای درون مخزن به طور کامل انجام شود عمل تخلیه متوقف خواهد شد. این پروسه به واسطه یک تله بخار یا شیر برقی کنترل می شود.

پالایب

منظور از پالایب یا بخار، همان رقیق کردن هوا به کمک پالس های بخار است. این پالس ها در مخزن به طور متناوب تحت فشار قرار داده می شود تا شاهد کاهش فشار اتمسفر باشیم.

پمپ خلاء

در این روش برای تخلیه هوای درون مخزن از پمپ هوا استفاده می کنیم تا مخلوط هوا و بخار از مخزن خارج شوند.

چرخه اتمسفر

چرخه بالای اتمسفر با یک پمپ خلاء بدست می آید و باید ابتدا یک خلاء ایجاد کنیم. سپس چند پالس شامل بخار و خلاء را اعمال کنیم. تعداد پالس هایی که بدین منظور انتخاب میی شوند به اتوکلاو و چرخه انتخاب شده مرتبط است.

نقشه دمایی اتوکلاو

به منظور احراز کیفیت اتوکلاو باید اشاره ای به تعیین نقشه دمایی آن نیز داشته باشیم. در زمان بارگیری باید حداکثر تا 31% حجم مخزن اتوکلاو را از ملزوم مورد نظر پر کنیم. علاوه بر آن باید در کنار هر کدام از ملزومات، دیتالاگرهای از پیش تنظیم شده را نیز قرار دهید. در این پروسه عملیات بر اساس توالی تعریف می شوند که بین 1 الی 2 دقیقه زمان می برد. این داده ها باید ثبت شوند. لازم به ذکر است که باید در هنگام انجام این آزمایش، از اندیکاتورهای بیولوژیک نیز استفاده شود.

احراز کیفیت اتوکلاو

نکات مهم در هنگام انتخاب و نصب اتوکلاو

  • بهترین حالت این است که آن را در فضایی مجزا از فضای آزمایشگاه نصب کنید. زیرا اشتراک در محل نصب آن ها می توانید مشکلاتی را به وجود آورد.
  • فضایی که برای نصب اتوکلاو در نظر گرفته می شود باید دارای کف هم تراز باشد و تمام سطوح آن از مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی همچون گرما و رطوبت در امان باشند.
  • توصیه می کنیم اتوکلاو را در فضای کوچک نصب نکنید. زیرا باید به راحتی به اجزای مختلف آن به منظور سرویس دهی های احتمالی دسترسی داشته باشید.
  • منبع بخار و آب باید از نظر کیفیت، فشار و حجم، نیاز اتوکلاو را تامین کند. این موضوع در احراز کیفیت اتوکلاو بسیار مهم است.
  • برای تخلیه هوای موجود در مخزن باید از سیستمی استفاده کنید که در برابر آب با درجه حرارت بسیار بالا مقاوم باشد و دچار خرابی نشود.

کلام آخر !

گروه معتبرسازان پانیا آماده همکاری با بخش های مختلف در خصوص احراز کیفیت اتوکلاو، معتبرسازی اتاق تمیز، معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی هستند. این گروه به شما کمک می کنند تا استانداردهای لازم را در این خصوص کسب کنید و بتوانید فعالیت های موردنظر را با بالاترین کیفیت در کلین روم انجام دهید.