اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
29 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

هدف از برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی چیست؟

برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی چیست و با چه هدفی انجام می شود؟ تعمیرات و نگهداری به منظور جلوگیری از فرسایش تجهیزات، افزایش بهره وری، حفظ شرایط مطلوب و … انجام می شود. هنگامی که برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی به نحو احسن انجام شود به مرو زمان شاهد کاهش هزینه های سنگین برای خرید و تعمیرات تجهیزات خواهیم بود.

برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی

برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی

برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی که به نام pm نیز شناخته می شود به مجموعه ای از فعالیت های منظم گفته می شود که به منظور بررسی، حفظ شرایط مطلوب و آپدیت تجهیزات انجام می شود. این فعالیت ها سبب افزایش بهر وری، کاهش هزینه ها، استهلاک تجهیزات و هزینه های آتی خواهد شد. در سال 1950 شاهد رونق پیدا کردن طراحی ماشین آلات مکانیزه بودیم. در این سال بسیاری از صنایع از جمله صنعت دارویی وابستگی زیادی به این ماشین آلات پیدا کردند. از زمانی که مکانیزه شدن صنایع متداول شد، خرابی و از کار افتادگی تجهیزات اهمیت بیشتری پیدا کرد. به همین دلیل برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی ارائه شد.

Pm همان سرویس، تعمیرات و نگهداری می باشد که نوعی روش سیستماتیک برای کنترل وضعیت به شمار خواهد رفت. قطعا تمام تجهیزاتی که در صنایع دارویی و سایر صنایع بکار می روند بعد از گذشت مدت زمانی دچار استهلاک و فرسودگی خواهند شد. این موضوع می تواند بازدهی آن ها را کاهش دهد. اما با استفاده از برنامه pm می توانیم نرخ خرابی و از کار افتادگی تجهیزات را کاهش دهیم. با اجرای صحیح این برنامه هزینه های سنگین برای خرید مجدد قطعات و وسایل به حداقل می رسد.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

هدف از اجرای برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی

  • با اجرای این برنامه می توان عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات را افزایش داد. زیرا در دوره های زمانی مشخص، اقدام به بررسی و سرویس قطعات خواهد شد. اگر در حین سرویس قطعات متوجه خرابی یا نیم سوز شدن یکی از آن ها شدیم با تعویض زودهنگام، از سوختن و آسیب رساندن به سایر قطعات جلوگیری خواهیم کرد و این امر می تواند از افزایش هزینه ها در طول زمان جلوگیری کند.
  • هنگامی که pm در صنایع دارویی و سایر صنایع پیاده سازی و اجرا می شود دستگاه ها و تجهیزات از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار می شوند. همچنین کارایی کل وسایل نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث ایجاد آسایش خاطر در پرسنل خواهد شد.
  • از دیگر اهداف اجرای برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی، این است که از کار افتادن ناگهانی دستگاه ها را به صفر برسانیم. زمانی که به طور مداوم عملکرد دستگاه ها را زیر نظر داریم و در راستای حفظ شرایط مطلوب تلاش می کنیم احتمال تعمیرات ناگهانی و خاموش دستگاه تجهیزات نیز کمتر خواهد شد. همچنین خرابی های عظیم به دلیل بروز اشکالات جزئی به وجود نخواهد آمد.
  • هر کدام از قطعات که دچار خرابی و ایراد شده باشد باید در اسرع وقت تعویض شود. اجرای برنامه ی تعمیرات باعث می شود که شما موجودی قطعات یدکی در انبار را تحت کنترل داشته باشید. این امر در راستای ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن کارها، موثر خواهد بود.
برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی

مزایای اجرای برنامه ی تعمیرات

  • با اجرای برنامه تعمیرات باعث کاهش مصرف انرژی هایی نظیر برق، سوخت و … خواهید شد. همچنین هزینه تعمیرات تکراری و متوالی نیز کاهش پیدا می کند. زیرا به نحو بهتری از نیروی انسانی و قطعات یدکی استفاده خواهید کرد.
  • از مهم ترین مزایای اجرای برنامه تعمیرات در صنایع دارویی و سایر صنایع، کاهش ضایعات مواد، ابزار و قطعات یدکی است. زیرا با اجرای مداوم این برنامه میزان ضایعاتی که به دلیل خرابی ناگهانی دستگاه ها به وجود می آید کاهش پیدا خواهد کرد.
  • کاهش زمان بیکاری دستگاه ها را می توان از دیگر محاسن اجرای برنامه تعمیرات دانست. علت این امر جلوگیری از خوابیدن دستگاه به مدت طولانی و به علت خرابی های ناگهانی خواهد بود.

مقایسه تعمیرات سنتی با برنامه های مدرن تعمیرات

پس از آنکه به اهداف و مزایای برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی اشاره کردیم نوبت به این می رسد که به یک سوال مهم پاسخ دهیم و آن هم این است که چرا به جای روش های سنتی در تعمیرات دستگاه ها، از روش های مدرن استفاده می کنیم. در شاخصه های سنتی، شاهد انجام تعمیرات پس از خرابی دستگاه ها هستیم که این امر معایب زیادی را به همراه دارد. همچنین سرویس ها و بازدیدهای دوره ای از تجهیزات معنا ندارد و این موضوع باعث می شود که بازیدها به صورت پراکنده، ناقص و سلیقه ای انجام شود و هیچ اطلاعاتی در این خصوص ثبت نشود.

هنوز هم در برخی از صنایع از روش های سنتی به جای برنامه ی تعمیرات در صنایع دارویی استفاده می کنند که دو علت دارد. اولین علت آن بومی بودن و جا افتادن این روش می باشد و دومین علت، سنخیت داشتن شاخصه های سنتی با سایر امور جاری در کشور است. زیرا در بسیاری از امور، از روش های سنتی استفاده می شود که در طول زمان هزینه ها را به طور سرسام آوری افزایش می دهد.

در صنایعی که امکان بکارگیری دانش و فناوری های جدید را ندارند از روش سنتی استفاده می کنند. همچنین دستگاه هایی که قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی آن ها مشخص نیست نیز به این روش نگهداری می شوند. هنگامی که برنامه ی تعمیرات یا pm به صورت مکتوب درنیاید، وابستگی صنایع به دانش و حافظه تعمیرکاران افزایش پیدا می کند و این موضوع می تواند انحصار ایجاد کند.

کلام آخر !

صنعت دارو جزو مهم ترین صنایع موجود در کشور می باشد که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. معمولا اموری که در این زمینه انجام می شود شامل تولید فرمولاسیون جدید، تست ترکیبات، احراز کیفیت، معتبرسازی دارویی یا ولیدیشن دارویی می باشد که در مکانی به نام کلین روم یا اتاق تمیز قابل انجام است. اتاق تمیز نیازمند رعایت شرایطی است که در مطالب قبل به آن اشاره کردیم. معتبرسازی اتاق تمیز باید قبل از شروع به کار انجام شود تا مهر تاییدی بر عملکرد صحیح آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *