اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
28 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

آشنایی با نکات مهم در مورد خرید تجهیزات اتاق تمیز

در خرید تجهیزات اتاق تمیز باید به چه نکاتی توجه کرد؟ امروزه احداث اتاق تمیز در صنایع مختلف، تبدیل به امری لازم و ضروری شده است. این اتاق به منظور کنترل کیفی مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به تجهیزات مختلفی دارد. به همین دلیل این مطلب را به بررسی نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز اختصاص داده ایم.

خرید تجهیزات اتاق تمیز

خرید تجهیزات اتاق تمیز

قبل از اینکه به بررسی نکاتی درباره خرید تجهیزات اتاق تمیز بپردازیم شما را با مفهوم این اتاق آشنا می کنیم. اتاق تمیز که به نام کلین روم نیز شناخته می شود مکانی عاری از آلودگی و باکتری است. شاید این سوال برای شما به وجود آید که از بین بردن آلودگی ها به طور کامل چگونه امکان پذیر است؟ در پاسخ باید بگوییم که تجهیزات و امکانات مختلفی در کلین روم تعبیه می شود که هر کدام از آن ها می تواند نقش مهمی در پاکسازی و از بین بردن ذرات معلق داشته باشد. خرید تجهیزات اتاق تمیز باید با دقت و وسواس زیاد انجام شود. کلین روم در صنایعی از جمله صنعت نانو، پژوهشگاه ها، صنایع نظامی، غذایی، دارویی، آزمایشگاه ها و .. کاربرد دارد.

اگر می خواهیم که کلین روم راندمان و عملکرد قابل قبولی داشته باشد باید از تجهیزات باکیفیت در آن استفاده شود. انتخاب و خرید تجهیزات مرغوب باعث می شود که در زمان، انرژی و هزینه صرفه جویی شود. به همین دلیل توجه به تکنولوژی به کار رفته در تولید این تجهیزاتی از جمله سد هوا، پرده هوا، پس باکس و دوش هوا اهمیت زیادی دارد. در ادامه نکاتی را بدین منظور ارائه می کنیم.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

دوش هوا

همان طور که اشاره شد دوش هوا به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات بکار رفته در اتاق تمیز محسوب می شود. از آنجایی که در اتاق تمیز نباید هیچ گونه ذره معلق و آلودگی وجود داشته باشد پرسنل قبل از ورود به آن باید از دوش هوا عبور کنند. عملکرد دوش هوا به این صورت است که در اتاق انتظار تعبیه می شوند و امکان پخش هوا با فشار بسیار زیاد را دارند. این هوا از جهات مختلف به پرسنل برخورد می کند و هر گونه آلودگی احتمالی را از بدن آن ها جدا می کند.

دوش هوا بین دو اتاق قرار می گیرد که آلودگی ها بعد از جدا شدن از بدن افراد، به اتاق پشتی انتقال پیدا می کند و پرسنل بعد از تمیز شدن به کلین روم وارد می شوند. در خرید تجهیزات اتاق تمیز از جمله دوش هوا باید به پارامترهای مختلف از جمله مجهز بودن دوش به فیلتر هپا توجه کنید. همچنین سرعتی که هوا از آن خارج می شود بیش از 4 هزار متر بر ثانیه باشد. در مطالب گذشته راجع به فیلتر هپا صحبت کردیم.

خرید تجهیزات اتاق تمیز

پرده هوا

پرده هوا به منظور ایجاد سیرکولاسیون در اتاق تمیز نصب می شود. این پرده یک لایه نازک هوا در جلوی درب ورودی کلین روم ایجاد می کند. در هنگام خرید باید به زاویه قرارگیری آن و سرعت جریان هوا توجه داشته باشید. این عوامل به شرایط درب اتاق بستگی دارد. تعبیه پرده هوا باعث می شود تا هوای نفوذکننده به اتاق در حالت تعلیق قرار بگیرد. نکته مهمی که باید در هنگام نصب این پرده مدنظر قرار دهید این است که باید به گونه ای باشد که تغییرات فشار را به راحتی جبران کند.

از مهم ترین مزایایی که می توان راجع به پرده هوا بیان کرد جلوگیری از اتلاف انرژی و ذخیره کردن آن در کلین روم می باشد. همچنین از ورود هوای آلوده نیز جلوگیری می کند. نصب این پرده به دو شکل افقی و عمودی می باشد. در نصب افقی شاهد قرارگیری آن در بالای درب و در نصب عمودی شاهد قرارگیری آن در دو طرف درب کلین خواهیم بود.

فیلتر هپا

قطعا می دانید که مهم ترین وظیفه فیلتر جذب آلودگی ها و ذرات معلق در هواست. برای اینکه هیچ گونه آلودگی در فضای اتاق باقی نماند از فیلترهای مخصوص به نام هپا استفاده می شود. اطلاع از درجه بندی کلاس کلین روم سبب می شود تا فیلتری را انتخاب کنیم تا میزان مشخصی از تمیزی هوا را تضمین کند. این فیلتر می تواند ذرات را به اندازه 0.3 میکرون تصفیه کند.

نکات مهم در خرید تجهیزات اتاق تمیز

  • در خرید تجهیزات اتاق تمیز باید به این موضوع توجه داشته باشید که طبقه بندی کلاس کلین روم چیست؟ قطعا هر چقدر کلاس آن بالاتر باشد باید از تجهیزات قوی تر و پیشرفته تری استفاده کنید. به طور مثال کاربرد کلین روم در صنایع دارویی و غذایی بسیار مهم است.
  • اگر کلاس اتاق تمیز 100 یا پایین تر است نیازی به خرید سد هوایی نیست. در این شرایط از دوش هوایی استفاده می شود. در مطالب گذشته راجع به کلاس بندی کلین روم توضیحات لازم را ارائه کردیم.
  • در صنایع دارویی و آزمایشگاهی باید حتما از دوش هوایی استفاده شود. زیرا این صنایع از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند. معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی در این مکان انجام می شود.

کلام آخر !

قبل از اینکه فعالیت مورد نظر مانند احراز کیفیت، تست فرمولاسیون جدید، تولید ترکیبات جدید را در اتاق تمیز شروع کنید باید اقدام به معتبرسازی این مکان کنید. معتبرسازی اتاق تمیز جزو ضروریات در صنایع مختلف می باشد. گروه پانیا آماده همکاری با صنایع مختلف می باشد. در این مجموعه، تیمی از کارشناسان و متخصصین فعالیت دارند که هر کدام از آن ها دارای تجربه کافی در امر معتبرسازی می باشند. برای برقراری ارتباط با گروه پانیا، از راه های ارتباطی درج شده در این سایت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *