اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
2 مرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

نکات مهم در مورد تمیز کردن اتاق تمیز

تمیز کردن اتاق تمیز یا کلین روم منجر به پاکسازی تمام آلودگی ها، میکروب ها و ذرات معلق در هوا می شود. به همین دلیل بسیار مهم است. در ساخت کلین روم تلاش شده تا از مصالحی مانند ساندویچ پنل های سقفی و دیواری استفاده شود تا امکان تجمع آلاینده ها در آن وجود نداشته باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکاتی در خصوص تمیز کردن اتاق تمیز بپردازیم.

تمیز کردن اتاق تمیز

تمیز کردن اتاق تمیز

بهتر است قبل از اینکه به اصول و قواعد تمیز کردن اتاق تمیز اشاره کنیم یک نکته مهم را در نظر بگیریم. همان طور که می دانید و در مطالب قبل نیز اشاره کردیم کلین روم یک فضای محصور و عاری از آلودگی می باشد که تمام آزمایشات پزشکی، دارویی، نمونه برداری، غذایی و … در آن انجام می شود. بسیاری از این آزمایشات به ذرات معلق، لرزش، دما، رطوبت و … حساس هستند و در صورتی که این عناصر در کلین روم موجود باشند احراز کیفیت و معتبرسازی دارویی با مشکل مواجه می شود.

توصیه می شود تا جایی که ممکن است از بروز این عناصر در محیط جلوگیری شود. هنگامی که از مصالحی نظیر ساندویچ پنل های سقفی و دیواری برای ساخت این مکان استفاده می کنید تمیز کردن اتاق تمیز نیز آسان تر خواهد شد. زیرا ساندویچ پنل ها فاقد درز و شکاف هستند و اجازه جمع شدن آلودگی های مختلف در آن وجود ندارد. همچنین کفپوش کلین روم از اپوکسی یا pvc است که کاملا یکدست و یکنواخت می باشد.

در اتاق تمیز تجهیزات و دستگاه هایی وجود دارد که قادر به کنترل کردن حجم آلاینده ها هستند و می توانند آن ها را از بین ببرند. معتبرسازی اتاق تمیز در متر مکعب تعیین می شود و در صورتی که بخشی از آن نیاز به تجهیزات بیشتر داشته باشد اقدامات لازم انجام خواهد شد.

هنگامی که جریان هوا به درون اتاق تمیز هدایت می شود توسط دستگاه فیلتراسیون تصفیه و فیلتر می شود. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید فیلتر تعبیه شده در این دستگاه، هپا نام دارد. مکانیزم این دستگاه به این صورت است که هوای درون کلین روم را به طور دائم در چرخش نگه می دارد و تصفیه می کند.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

فواصل زمانی در تمیز کردن اتاق تمیز

علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم باید به بیان این موضوع نیز بپردازیم که کارکنان به منظور جلوگیری از ورود آلودگی به کلین روم، قبل از ورود به آن لباس مخصوص بر تن می کنند و از کلاه، کفش، روپوش، ماسک و … استفاده می کنند. میزان سختگیری در این خصوص، بستگی به کلاس کلین روم دارد. زیرا هر چه میزان حساسیت آزمایشات و معتبرسازی دارویی بیشتر باشد استاندارد و کلاس کلین روم نیز بالاتر می رود و تمیز کردن اتاق تمیز نیز با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

قطعا تمام کلین روم ها فارغ از کلاس آن ها، نیاز به نگهداری، نظافت و ارزیابی مداوم دارند تا بتوانند در طول زمان عملکرد خود را حفظ کنند. اتاق تمیز باید بر اساس یک برنامه منظم ( روزانه یا هفتگی ) تمیز شود. مانیتورینگ اتاق تمیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در مانیتورینگ میزان ذرات معلق در هوا شمارش می شوند و هر هنگام که از حد مجاز در متر مکعب فراتر رفت اقدامات لازم انجام می شود. اگر تمایل دارید در این خصوص اطلاعات بیشتری را کسب کنید به مطالب قبل تحت عنوان ” مانیتورینگ اتاق تمیز  چگونه صورت می گیرد؟” مراجعه کنید.

قطعا میزان پاکیزگی کلین روم های تولیدی و صنعتی به میزان کلین روم های بیمارستانی، آزمایشگاهی یا داروخانه نیست. برای اتاق تمیز استانداردهای مختلفی تعیین شده و روش پاکسازی آن نیز بر اساس استانداردها متفاوت خواهد بود. اما بهتر است آن را در سطوح بهداشتی بالا نگه داریم.

تمیز کردن اتاق تمیز

پیشگیری از آلودگی کلین روم

در بسیاری از مواقع، پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل قوانینی برای پرسنل کلین روم وجود دارد که تمام آن ها ملزم به رعایتشان هستند. به طور مثال تمام کارکنان باید قبل از ورود به اتاق تمیز دست های خود را شسته و خشک کنند. دست ها باید به طور کامل و بالای آرنج توسط مواد ضد عفونی کننده تمیز شوند تا میکروارگانیسم های زنده بر روی پوست آن ها بر روی آزمایشات تاثیر نگذارد.

تمام کارکنان موظف هستند از ابزار مناسب استفاده کنند. به طور مثال ماسک هایی که بر روی صورت خود قرار می دهند باید تمام موها و ریش ها را پوشش دهد. قطعا به صفر رسانیدن آلودگی در کلین روم غیر ممکن است اما می توان علاوه بر پیشگیری و رعایت قوانین مرتبط با آن، تمیز کردن اتاق تمیز را سهولت بیشتری بخشید.

بهترین روش برای تمیز کردن اتاق تمیز

روزانه

اگر میزان حساسیت آزمایشات و فعالیت های مرتبط در کلین روم بالا باشد باید به طور روزانه اقدام به تمیز کردن آن کنید. قبل از اینکه شیفت کاری شما شروع شود از یک پاک کننده و ضدعفونی کننده مرطوب در کف اتاق استفاده کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. تمام دیوارهای موجود در اتاق تمیز را با استفاده از خلا فیلتر هپا وکیوم کنید.

تمام پنجره ها و محل عبور و مرور کارکنان را توسط مواد مخصوص بشوئید و ضدعفونی کنید. پس از اینکه شیفت کاری شما به اتمام رسید تمام مناطق را مجددا پاکسازی کنید. هر چه میزان کلاس کلین روم بالاتر باشد حساسیت انجام این مراحل نیز بیشتر می شود.

هفتگی

اگر قرار است تمیز کردن اتاق تمیز به طور هفتگی انجام شود باید کف اتاق را با استفاده از شوینده مخصوص، آب مقطر و فیلتر هپا پاکسازی کنید. همچنین دیوارهای ساخته شده از ساندویچ پنل ها را به کمک اسفنج مرطوب و آب مقطر تمیز کرده و در خلا خشک کنید.

نکته پایانی!

واقعیت این است که نظافت اتاق تمیز نیاز به تخصص دارد. تمام مواد و حلال هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرند باید از نوع خنثی و غیر یونی باشند. همچنین نباید از نوع کف باشند. زیرا استفاده از کف به مرور زمان باعث می شود تا بر روی سطح تجمع کند. به هیچ عنوان از پارچه هایی که سبب ریزش یا خوردگی سطوح می شوند برای نظافت استفاده نکنید. بهترین متریال، پارچه های پلی استر بافته شده می باشد که مخصوص تمیز کردن اتاق تمیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *