اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
12 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

قیمت هر متر اتاق تمیز چقدر است؟

قیمت هر متر اتاق تمیز بر اساس پارامترهای مختلف تعیین می شود. بسیاری از سازمان ها، کارخانجات و بیمارستان ها که برای نخستین بار قصد احداث کلین روم را دارند یک سوال از ما می پرسند و آن هم این است که قیمت هر متر اتاق تمیز چقدر است و به چه میزان سرمایه نیاز دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که اصلی ترین عامل برای قیمت گذاری، طبقه بندی و کلاس اتاق تمیز می باشد.

قیمت هر متر اتاق تمیز

قیمت هر متر اتاق تمیز

قیمت هر متر اتاق تمیز از 5 میلیون تومان الی 20 میلیون تومان تعیین می شود. قطعا به دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی در کشور ایران، روز به روز شاهد تغییر در قیمت ها خواهیم بود. یکی از دغدغه هایی که اغلب سازمان ها، کارخانجات، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها با آن مواجه هستند این است که برای راه اندازی کلین روم باید چه میزان سرمایه در نظر گرفت؟ برای اعلام قیمت هر متر اتاق تمیز، باید پارامترهای مختلف و مهمی را بررسی کرد. به همین دلیل نمی توان به طور مستقیم قیمت را اعلام کرد.

به منظور تعیین قیمت برای هر متر مربع کلین روم، نیاز به اطلاعات اولیه می باشد که معمولا کارفرمایان در اختیار شرکت های مربوطه قرار می دهند. شرکت سازنده کلین روم باید طرح اولیه را مورد ارزیابی قرار دهد و محاسبات آن را از نوع مکانیکی و الکتریکی انجام دهد. در برخی از مواقع طرح اولیه توسط مهندسین تغییر پیدا می کند تا کارآیی کلین روم بالا رود. به طور مثال برخی از کارفرمایان در طرح اولیه، تجهیزات و هزینه های غیرضروری را اعمال می کنند. در صورتی که بهره مندی از تجهیزات بر اساس کلاس کلین روم تعیین می شود.

به جرات می توان گفت که اگر با یک شرکت سازنده کلین روم تماس گرفتید و او به سرعت هزینه ساخت را به شما اعلام کرد از همکاری با او صرف نظر کنید. زیرا ممکن است هزینه هایی که برای ساخت کلین روم در نظر دارند برابر با استانداردهای روز نباشد. در ادامه پارامترهای موثر در این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

طبقه بندی اتاق تمیز

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که کلاس های مختلفی برای کلین روم وجود دارد که بر اساس میزان حساسیت آزمایشات، نمونه برداری ها و … انتخاب می شود. تصور کنید که قصد ساخت یک کلین روم با کلاس بندی ISO6 را دارید قطعا هزینه آن با کلین روم کلاس ISO8 برابر نخواهد بود. مقدار هوا و فشار هوایی که در کلین روم ها وجود دارد توسط تجهیزات مختلف کنترل می شود.

در معتبرسازی اتاق تمیز باید به وجود سیستم هایی همچون سیستم هواساز HVAC توجه کرد. این بخش باید قادر به تهویه هوا بیش از دو برابر باشد. سیستم تهویه و تصفیه هوا به عنوان قلب کلین روم در نظر گرفته می شود که از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که سیستم هواسازی می تواند یک چهارم الی نیمی از قیمت اتاق تمیز باشد.

قیمت هر متر اتاق تمیز

ابعاد اتاق تمیز

یکی دیگر از پارامترهای موثر در قیمت هر متر اتاق تمیز، ابعاد آن است. بدیهی است که ابعاد بزرگ، هزینه کمتری برای هر متر مربع در پی خواهد داشت. اما به طور کلی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. زیرا از میزان بیشتری ساندویچ پنل برای تولید دیوار و سقف استفاده می شود. همچنین باید از تجهیزات بزرگ تری به منظور تهویه و تصفیه هوا، فیلتر جذب کننده ذرات معلق و … بهره مند شد.

هود بخار

اگر بخواهیم عملکرد هود بخار را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم هنگامی که این وسیله قادر است هوا را به بخش خارجی ساختمان هدایت و تخلیه کند. بدیهی است که هوای آلوده باید با هوای تمیز و تازه جایگزین شود. هوای تازه نیازمند دما و رطوبت استاندارد می باشد. این سیستم نیاز به یک واحد بزرگ تر به نام هواساز دارد که قدرت و ابعاد آن می تواند بر قیمت هر متر اتاق تمیز تاثیرگذار باشد.

مانیتورینگ

یکی از شرایط ساخت کلین روم و معتبرسازی آن مانیتورینگ است. با استفاده از این امکان، قادر خواهیم بود میزان آلودگی و ذرات معلق در کلین روم را به طور مداوم پایش کنیم و در صورتی که میزان آلودگی از حد مجاز فراتر رفت انجام آزمایشات را متوقف کنیم. مانیتورینگ در اتاق تمیز هزینه بسیار زیادی دارد که می توان قیمتی بیش از 50 میلیون تومان برای آن متصور بود. اما در کلین روم های کوچک مبلغی کمتر از این در نظر گرفته می شود. در صورتی که یک کلین روم فاقد مانیتورینگ باشد معتبرسازی دارویی، احراز کیفیت و ولیدیشن دارویی از اعتبار کافی برخوردار نخواهند بود.

فضای نصب

مکانی که قصد احداث کلین روم را دارید تاثیر چشمگیری در قیمت نهایی آن دارد. به طور مثال باید مواردی همچون فاصله کلین روم با سایت کارفرما، وجود یا عدم وجود موانع در مکان مورد نظر، ارتفاع سایت مشتری، متریال بکار رفته در کف، تراز یا عدم تراز بودن و …. را مورد بررسی قرار دهید. کف اتاق تمیز به هیچ عنوان نباید از بتن باشد. بلکه باید از پوشش یکدست و بدون درز و شکاف بهره مند باشد تا بتوان به راحتی آن را پاکسازی و نظافت کرد. تجمع باکتری ها در سطوحی که دارای خلل و فرج هستند می تواند باعث آلوده کردن کل کلین روم شود. در خصوص مکان احداث کلین روم باشد به این نکته توجه داشته باشید که قطعا احداث آن در طبقه 20 ام یک ساختمان هزینه بسیار بیشتری نسبت به یک انباری ساده دارد. زیرا وسایلی مانند جرثقیل مورد نیاز است تا بتواند تجهیزات مورد نظر را به طبقه 20 ام منتقل کند.

ظاهر

یکی دیگر از مواد تعیین کننده قیمت هر متر اتاق تمیز، ظاهر و جلوه آن است. فاکتورهایی مانند پنجره ها، اگزاست هوا، درب ها و … در طراحی کلین روم موثر است. ابعاد، کیفیت، ضخامت و … هر کدام از این مواردی می تواند قیمت نهایی اتاق تمیز را متغیر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *