اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
14 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

آشنایی با ویژگی های درب اتاق تمیز

ویژگی های درب اتاق تمیز چیست؟ اتاق تمیز یا کلین روم باید دارای خصوصیاتی باشد که بتوان معتبرسازی آن را انجام داد. شاید تصور کنید که انتخاب و نصب درب پروسه بسیار ساده ای دارد. اما از آنجایی که فعالیت های موجود در کلین روم از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند انتخاب تمام اجزای آن نیاز به وسواس دارد. در این مطلب شما را با ویژگی های درب اتاق تمیز آشنا می کنیم.

ویژگی های درب اتاق تمیز

ویژگی های درب اتاق تمیز

قبل از اینکه به معرفی ویژگی های درب اتاق تمیز بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که انتخاب غلط در این زمینه می تواند کل سیستم را دچار مشکل کند. درب به عنوان یکی از مهم ترین قسمت ها در کلین روم شناخته می شود زیرا ابزاری برای تردد پرسنل است. اگر در انتخاب درب دچار اشتباه شوید و دربی را نصب کنید که امکان تجمع انواع آلودگی بر روی آن وجود داشته باشد، شاهد انتقال آلودگی به درون کلین روم خواهیم بود. درب باید کاملا مسطح و آنتی استاتیک باشد تا علاوه بر حفظ بهداشت، فرآیند پاکسازی آن از انواع آلودگی نیز وجود داشته باشد. توصیه می کنیم قبل از انتخاب، ویژگی های درب اتاق تمیز را به دقت مطالعه کنید.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

کاملا مسطح

مناسب ترین درب برای اتاق تمیز، دربی است که از دو طرف کاملا مسطح و یکدست باشد. به هیچ عنوان نباید بر روی آن لبه وجود داشته باشد تا پروسه نظافت و پاکسازی آن با سهولت انجام شود. برای انتخاب درب توجه داشته باشید که پنجره های آن به نحوی تعبیه شده باشد که کاملا با دیوارهای کلین روم مطابقت داشته باشند. نظافت درب، پنجره ها، دیوار، کف و … باید در دوره های زمانی مشخص و بر اساس کلاس کلین روم انجام شود. در مطالب گذشته به ابزارهای مخصوص برای پاکسازی از جمله تی مخصوص اتاق تمیز اشاره کردیم.

ویژگی های درب اتاق تمیز

نصب آسان

برخی از تولیدکنندگان درب هایی را طراحی می کنند که فقط در سیستم های آن ها قابل نصب هستند. این انتخاب می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد. زیرا نمی توانید پارامترهای و تغییرات دلخواه را در اتاق تمیز اعمال کنید. بهتر است به سراغ تولیدکنندگانی بروید که درب های مستقل تولید می کنند که قابلیت نصب در هر کلین رومی را دارند. درب باید با هر نوع ساختار دیوار، سازگاری داشته باشد و با سهولت نصب شود.

باکیفیت

یکی از ویژگی های درب اتاق تمیز مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و خم شدگی است. به همین دلیل بهتر است درب از ضخامت 60 میلی متر برخوردار باشد تا بتواند قدرت و اطمینان را در محیط های صنعتی نیز به وجود آورد. زیرا کلین روم ها فقط در آزمایشگاه، بیمارستان ها و محیط های درمانی احداث نمی شوند. بلکه در کارخانجات صنایع غذایی و داروسازی نیز شاهد کاربرد وسیع آن ها هستیم. آزمایشات مرتبط با احراز کیفیت، ولیدیشن دارویی و معتبرسازی دارویی در این مکان انجام می شود. آلومینیوم به عنوان بهترین آلیاژ برای تولید درب اتاق تمیز شناخته شده است زیرا دوام فوق العاده ای دارد.

قابلیت آب بندی

هوایی که در اتاق تمیز جریان دارد نیاز به آب بندی دارد. برخی از درب هایی که برای اتاق تمیز طراحی و تولید می شوند دارای واشر مضاعف و واشر سینک هستند و موجب بهبود آب بندی هوا می شوند. فشار هوا با واحدی به نام پاسکال اندازه گیری می شود.

مقاومت در برابر مواد شوینده

همان طور که اشاره کردیم اتاق تمیز به طور مداوم تمیز و ضدعفونی می شود. برای ضدعفونی کردن آن از مواد شوینده قوی استفاده می شود. به همین دلیل نه تنها سطوح بلکه درب نیز باید از مقاومت کافی در برابر این مواد برخوردار باشد. متریال بکار رفته در درب کلین روم باید به نحوی باشد که بعد از برخورد با انواع مواد شیمیایی، واکنشی از خود نشان ندهد.

شیشه های ایمنی

در کلین روم علاوه بر بهداشت، شاهد اهمیت فوق العاده ایمنی نیز هستیم. به همین دلیل هر کدام از بخش ها باید به نحوی طراحی شوند که از بالاترین سطوح ایمنی برخوردار باشند. درب های مذکور باید در برابر شکستگی مقاوم باشند و اگر دچار ترک یا شکستگی شد خطر پراکندگی تکه ها وجود نداشته باشد.

ویژگی های درب اتاق تمیز

سطح آنتی استاتیک

از ویژگی های درب اتاق تمیز این است که سطح آن آنتی استاتیک باشد. این سطوح تضمین می کند که هیچ گونه آلودگی و ریز آلاینده به آن جذب نمی شود و بر روی آن تجمع نخواهد کرد. به منظور حفظ بهداشت در کلین روم باید تمام سطوح دارای این ویژگی باشند.

سخت افزار مرغوب

همان طور که درب و نوع آن از اهمیت زیادی برخوردار است باید به یراق آلات آن نیز توجه داشت. منظور از یراق آلات قفل، کشنده و لولا می باشد. این متریال باید از کیفیت بسیار مرغوب برخوردار شوند و به سرعت دچار خرابی و پوسیدگی نشوند. معتبرسازی اتاق تمیز از تمام جهات مورد بررسی قرار می گیرد.

عملکرد مناسب در شرایط اضطراری

قفل های مکانیکی که بر روی درب اتاق تمیز تعبیه می شوند به میزان سیستم های الکترونیکی کارآمد هستند. به همین دلیل می توان با خطر برق رفتگی مواجه شد. همچنین سیستم کارت نیز می تواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. درب هایی که به شکل اتوماتیک طراحی می شوند این اختیار را به پرسنل می دهند تا با لمس یک دکمه باز شوند و به شکل خودکار بسته شوند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

پس از اینکه ویژگی های درب اتاق تمیز را مورد بررسی قرار دادید نوبت به این می رسد که یک تولیدکننده مناسب را انتخاب کنید. برندی که انتخاب می کنید باید از سابقه و خوشنامی برخوردار باشد. همچنین تمام محصولات ارائه شده توسط آن نیز دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *