اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
11 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

اهمیت های اعتبارسنجی در اتاق تمیز چیست؟

اعتبارسنجی در اتاق تمیز چه اهمیتی دارد؟ معتبرسازی اتاق تمیز یکی از بخش های مهم در فرآیند ساخت و پیاده سازی کلین روم می باشد که در صنعت داروسازی و صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت است. معتبرسازی باید کاملا مطابق با استانداردها و پروتکل های بین المللی باشد و هیچ گونه خطایی در این حوزه رخ ندهد.

اعتبارسنجی در اتاق تمیز

اعتبارسنجی در اتاق تمیز

اهمیت اعتبارسنجی در اتاق تمیز موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. آزمایشات مختلفی در اتاق تمیز یا کلین روم برای احراز هویت، ولیدیشن دارویی و معتبرسازی دارویی انجام می شود. اما فعالیت هایی که در کلین روم انجام می شود فقط مختص به صنعت دارویی نیست. بلکه بررسی ترکیبات جدید در حوزه غذا نیز حائز اهمیت است. پروتکل هایی در این زمینه از جانب نهادهای بین المللی وجود دارد که باید در پروسه پیاده سازی و اجرای کلین روم به آن ها توجه داشت. در غیر این صورت اعتبارسنجی در اتاق تمیز با کیفیت مطلوب انجام نخواهد شد. پس می توان نتیجه گرفت که برای ساخت اتاق تمیز باید همگام با آخرین اطلاعات و مدرنیته پیش رفت و از تمام قوانین موجود در این حیطه مطلع بود.

استانداردهایی که برای اعتبارسازی انجام می شود بر پایه پروتکل های ایزو زیست می باشد. این پروتکل ها دارای 5 کلاس طبقه بندی می باشد که از 100 الی 10000 را شامل می شود. این عدد نشان می دهد که تعداد ذرات آلودگی و آلاینده های موجود در فضای اتاق تمیز چقدر است. فضای اتاق تمیز بر اساس متر مکعب محاسبه می شود. همچنین باید حداقل و حداکثر میزان دما، میزان رطوبت محیط، تعداد مجاز پرسنل موجود در این فضا، تجهیزات و ابزارهای لازم نیز سنجیده شوند. اگر هر کدام از این معیارها از حد مطلوب خود تجاوز کند نتیجه احراز هویت و معتبرسازی دارویی و غذایی قابل اتکا نخواهد بود. مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم جزو مهم ترین تست هایی می باشد که در خصوص اعتبارسنجی در اتاق تمیز انجام می گیرد.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

مهم ترین تست های اتاق تمیز

  • تست رطوبت سنجی و میزان آن در فضای داخلی کلین روم
  • تست الگوی جریان هوا و استفاده از فیلتراسیون قدرتمند برای تصفیه هوا
  • تست شمارش ذرات و تعداد آن ها
  • تست دما و حرارت مورد نیاز در فضای داخلی کلین روم
  • تست روشنایی و سازگاری میزان نور با نوع ماده در حال آزمایش
اعتبارسنجی در اتاق تمیز

استانداردهای بین المللی اعتبارسنجی در اتاق تمیز

همان طور که در مطالب گذشته اشاره کردیم دستور العمل هایی که برای کنترل آلودگی و افزایش کیفیت در کلین روم تصویب شده به نام GMP شناخته می شود که تاثیر زیادی بر عملکرد اتاق تمیز دارد. جالب است بدانید که پروسه تولید و روندهای نظارتی در سال های اخیر، توانسته نقش مهمی در بهبود کیفیت ساخت دارو داشته باشد. استانداردهای موجود در این حوزه، به طور مداوم بروزرسانی می شوند و تمام آزمایشگاه ها و کلین روم ها موظف به اجرای آخرین پروتکل ها هستند.

تمام داروهایی که در سطح جهان تولید و به فروش می رسند با این استانداردها مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت از فروش آن ها جلوگیری به عمل آمده و معدوم خواهند شد. در این زمینه شاهد همکاری سازمان بهداشت جهانی با بازرسی دارویی هستیم. اگر اهمیت اعتبارسنجی در اتاق تمیز نادیده گرفته شود آسیب های جبران ناپذیری را در حوزه غذا و دارو شاهد خواهیم بود.

منظور از حفظ اصل انطباق چیست؟

در سال های اخیر طی یک نامه هشدار آمیز از جانب سازمان غذا و دارویی ایالات متحده امریکا، شاهد برجسته شدن نکات زیر هستیم.

  • هر کدام از محصولات دارویی که استریل و تمیز شده اند نباید در شرایط غیر استریل نگهداری یا بسته بندی شوند. زیرا احتمال آلودگی مجدد آن ها وجود دارد. میکروارگانیسم هایی که آلوده هستند به محصولات دارویی جذب می شوند و سلامت جامعه انسانی را به خطر می اندازند.
  • پرسنل فعال در کلین روم به عنوان یک خطر همیشگی شناخته می شوند. تمام آموزش هایی که به پرسنل داده می شود باید مطابق با آخرین استانداردهای اروپایی و امریکایی باشد. این آموزش ها از نحوه لباس پوشیدن آغاز و تا مراحل انتهایی کار ادامه دارد.
  • تمام ظروف، ابزارها و تجهیزاتی که در اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای استانداردهای اروپایی و امریکایی باشند. در غیر این صورت اجازه ورود آن ها به کلین روم وجود دارد. اعتبارسنجی در اتاق تمیز نیازمند رعایت این پیش نیازهاست.
شناسایی منابع آلودگی در اتاق تمیز

نقش میکروبیولوژیست در اعتبارسنجی اتاق تمیز

در خصوص اعتبارسنجی در اتاق تمیز باید اشاره ای به اهمیت حضور میکروبیولوژیست داشته باشیم. در طراحی، پیاده سازی و اجرای اتاق تمیز باید تیمی متشکل از نماینده مهندسی، کیفیت، میکروبیولوژی، امکانات و … حضور و نظارت داشته باشند. میکروبیولوژیست ها به عنوان یک واحد کنترل کیفی جدانشدنی از کل سیستم محسوب می شوند. بعد از اینکه طراحی، پیاده سازی و اجزای عملیاتی اتاق تمیز انجام شد، مدیریت صلاحیت آن بر عهده میکروبیولوژیست خواهد بود.

در طول مدیریت صلاحیت و عملکرد میکروبیولوژیست، باید شمارش دقیق میکروبی انجام شود. اگر این فرد بتواند درک درستی از بیولوژیک در محیط تولیدی داشته باشد به اجرای یک استراتژی مهم و مناسب کمک خواهد کرد. شناسایی منابع آلودگی در اتاق تمیز و روش های رفع آن جزو تخصص های لازم محسوب می شود. منابع مختلفی در ایجاد آلودگی نقش دارند. اما طی تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد که پرسنل از مهم ترین منابع ایجاد آلاینده ها هستند. زیرا بر روی پوست و موی آن ها میکروارگانیسم های زنده وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *