اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
28 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

اتاق نمونه برداری چیست؟

اتاق نمونه برداری که به نام اتاق توزین نیز شناخته می شود یکی از امکانات لازم در هر آزمایشگاه می باشد. همان طور که از نام آن پیداست برای نمونه برداری مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به ویژگی های اتاق نمونه برداری، به سایر جوانب آن نیز اشاره کنیم.

اتاق نمونه برداری

اتاق نمونه برداری

منظور از اتاق نمونه برداری چیست ؟ اتاق نمونه برداری همان اتاق توزین است که باید در تمام آزمایشگاه ها وجود داشته باشد. وجود این قابلیت در آزمایشگاه می تواند ایمنی کار را افزایش دهد و از درگیر شدن فرد با هر نوع آلودگی و گرد و غبار جلوگیری کند. در این اتاق علاوه بر محافظت از کاربر، از نمونه و محیط پیرامون آن نیز مراقبت های ویژه به عمل می آید. اتاق نمونه برداری علاوه بر آزمایشگاه ها، در کارخانجات داروسازی نیز وجود دارد.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

کاربرد اتاق توزین چیست؟

  • کاربرد اتاق توزین یا نمونه برداری بسیار متنوع است که یکی از آن ها انجام عملیات جداسازی پودرها و مایعات می باشد.
  • در برخی از مشاغل حساس مانند صنایع دارویی باید مخازن را از مواد اولیه پر کرد. این فرآیند در اتاق توزین انجام می شود تا مواد اولیه فاقد هر گونه آلودگی و گرد و غبار وارد مخازن شود.
  • عملیاتی مانند گرانول سازی، تخلیه راکتورها، خشک کردن و … در اتاق توزین انجام می شود که هر کدام از آن ها دارای مراحل پیچیده و دشوار است و توضیح آن در این مقال نمی گنجد.
  • تمام عملیاتی که مربوط به غربال کردن و الک می شود در اتاق نمونه برداری قابل انجام است.
  • مهم ترین کاربرد اتاق توزین در صنایع مختلف از جمله بیمارستان، هوافضا، تولید انواع محصولات بهداشتی و دارویی، شرکت های داروسازی، صنایع غذایی و اپتیک می باشد.

 

اتاق نمونه برداری

عملکرد اتاق توزین یا نمونه برداری چیست ؟

اگر بخواهیم به نحوه عملکرد اتاق توزین اشاره کنیم باید بگوییم که در این اتاق فیلتر هپا وجود دارد که در سقف تعبیه شده است. دمش هوا از این فیلتر از بالا به پایین در جریان می باشد. فشار هوا در هنگام مکش هوا از بیرون به داخل اتاق توزین، باید منفی 10 ال 30 پاسکال باشد و تمام ذرات معلقی که در اتاق وجود دارد به سمت پیش فیلتر G4 هدایت شود. هوایی که در بیرون از اتاق نمونه برداری وجود دارد از طریق فیلتر کیسه ای به نام فیلتر F9F8 به داخل اتاق جذب می شود و جریان هوا به واسطه موتور فن رادیال ایجاد خواهد شد.

مزایای اتاق نمونه برداری چیست؟

  • قطعا مهم ترین مزیتی که می توان در خصوص اتاق توزین یا نمونه برداری بیان کرد بالا بردن ایمنی نمونه، کار و کاربر است. با این شرایط می توان احراز کیفیت را با نتیجه مطلوب تری انجام داد.
  • در اتاق توزین فشار هوا منفی است. به همین دلیل ذرات معلق در این محیط منتشر نمی شوند. ولیدیشن دارویی و معتبرسازی دارویی در اتاق توزین توسط کارشناسان و پرسنل آموزش دیده انجام خواهد شد.
  • تسویه و خروج هوا باید در اتاق توزین به واسطه فیلترها انجام شود. این امر به طور کامل تا پیوسته با 0.3 تا 0.55 متر بر ثانیه انجام خواهد شد. بررسی تمام این موارد باید در زمان معتبرسازی اتاق تمیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در غیر این صورت مجوز فعالیت در این مکان صادر نخواهد شد.
  • هر کدام از فعالیت هایی که در اتاق نمونه برداری انجام می شود نیاز به روشنایی، دما، رطوبت، لرزش و … به اندازه متعادل دارد. جالب است بدانید که تامین روشنایی در اتاق توزین به میزان 500 لوکس انجام می شود تا تمام آزمایشات، جداسازی و … با بهترین کیفیت انجام شود.
  • در اتاق توزین تجهیزاتی وجود دارد که پرشدگی فیلترها، پیش فیلترها و کیسه ها را اعلام می کند. زیرا در صورتی که این تجهیزات وجود نداشته باشند، پرسنل شاغل در اتاق نمونه برداری از پر شدگی فیلترها مطلع نخواهند شد.

تجهیزات سفارشی در اتاق توزین یا نمونه برداری

به جز مزایا و تجهیزاتی که در بخش اشاره کردیم امکان ایجاد تجهیزات سفارشی در اتاق توزین نیز وجود دارد. به طور مثال می توان روشنایی آن را به بیش از 500 لوکس رساند تا میزان مطلوبیت آزمایش و نمونه برداری بیشتر شود. همچنین برای نمایش فشار منفی و جلوگیری از انتشار ذرات معلق در هوا، امکان نصب مانیتورهای مخصوص وجود دارد تا در صورتی که میزان فشار منفی کاهش یا افزایش پیدا کرد سریعا اقدامات لازم انجام شود.

به منظور افزایش کیفیت جریان هوای موجود در اتاق توزین یا نمونه برداری می توان از پرده PVC استفاده کرد. علاوه بر مانیتورهایی که برای نمایش فشار منفی تعبیه می شوند می توان از مانیتورهای برای نمایش پرشدگی فیلترها و کیسه ها نیز استفاده کرد. این سیستم بسیار هوشمند است و به طور خودکار عمل می کند.

اتاق نمونه برداری

کلام آخر!

در حال حاضر گروه های مختلفی به منظور ساخت و معتبرسازی اتاق تمیز فعالیت می کنند که یکی از آن ها گروه معتبرسازان پانیا می باشد. این گروه با نگرشی ساده به GMP توانسته در زمینه اجرای فرآیندهای احراز کیفیت، راهکارهای عملی ارائه دهد. این راهکارها در کارنجات صنایع غذایی و داروسازی قابل اجراست. گروه معتبرسازان پانیا به منظور ارائه خدمات با بالاترین سطح کیفی و سازگار با استانداردهای بین المللی از افراد متخصص استفاده کرده است.

قطعا فرآیند معتبرسازی یک فرآیند پر هزینه و زمان بر است. گروه پانیا با بهره گیری از روش های ارزیابی ریسک اقدام به تعیین، شناسایی و معتبرسازی پارامترهای واقعی و ضروری کرده است که زمان و هزینه مورد نیاز را به کمترین میزان خود می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *