اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
22 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع چه می باشد؟

آیا با کاربردهای اتاق تمیز در صنایع آشنا هستید؟ طراحی و ساخت اتاق تمیز یا کلین روم باید بر اساس استانداردهای بین المللی انجام شود. در این استانداردها تمام پارامترهای ضروری در نظر گرفته می شود. کاربردهای اتاق تمیز در صنایع مختلف حائز اهمیت است. به طور مثال در صنعت داروسازی، غذایی، الکترونیک و … از آن برای انجام آزمایشات و تست های مختلف استفاده می شود.

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع

قبل از اینکه به کاربردهای اتاق تمیز در صنایع مختلف اشاره کنیم به تعریفی از آن می پردازیم. اتاق تمیز یا کلین روم به عنوان یک فضای کاملا استریل و به دور از ذرات معلق، آلودگی، گرد و غبار و … می باشد که آزمایشات، نمونه برداری، ترکیبات جدید، تست فرمولاسیون، احراز کیفیت و … در آن انجام می شود. هنگامی که به کاربردهای اتاق تمیز واقف می شویم لزوم آن را در صنایع مختلف درک خواهیم کرد. شرایطی که در این فضا حاکم است بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی می باشد. به طور مثال رطوبت، فشار هوا، لرزش، دما، نور و … باید بر اساس نوع آزمایشات انجام شده در این فضا باشد. در برخی از آزمایشات اهمیت فشار هوا بیشتر از سایر فاکتورهاست. به همین دلیل از دستگاه ها و تجهیزاتی بدین منظور استفاده می شود.

وجود تجهیزات و سیستم های مکانیکی و الکتریکی باعث می شود که هیچ ذره ای به درون اتاق تمیز وارد نشود و میکروارگانیسم ها نیز شروع به انتشار و تکثیر نکنند. فیلترهای مورد استفاده در کلین روم، تاسیسات کنترل کننده فشار، سیستم های تهویه هوا، خطوط جریان هوا و … همگی به نوع پروژه بستگی دارند. هنگامی که تمام شرایط بر طبق استانداردها وضع شد اقدام به معتبرسازی اتاق تمیز می کنیم تا مجوز شروع فعالیت در آن صادر شود. با کمال خرسندی باید اعلام کنیم که استفاده از کلین روم توانسته در پیشبرد اهداف صنایع مختلف موفق عمل کند و محصولاتی بسیار باکیفیت و مرغوب توسط شرکت های دانش بنیان تولید شود. استفاده از کلین روم هایی که بر اساس استانداردها تاسیس می شوند کمک زیاد به جلوگیری از هزینه های اضافی می کند.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

صنایع پزشکی و داروسازی

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع پزشکی و داروسازی به قدری پررنگ است که بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها کارکرد آن در این صنعت می باشد. تولید تمام محصولات و تجهیزات پزشکی، انواع داروها، مکمل های دارویی و … با ضریب بهداشت بالا در کلین روم انجام می شود. علاوه بر داروهای شیمیایی، شاهد تولید انواع داروهای گیاهی در اتاق تمیز نیز می باشیم. علاوه بر آن در آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز به منظور کنترل کیفی محصولات، از این فضا استفاده می شود.

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع

صنایع غذایی

صنایع غذایی و تمام صنایع وابسته به آن، به منظور افزایش کیفیت محصولات و حفظ سلامت مصرف کنندگان از کلین روم برای کنترل کیفی خطوط تولید استفاده می شود. پارامترهایی که در خصوص تاسیس کلین روم در کارخانجات صنایع غذایی وجود دارد تفاوت زیادی با شرکت های داروسازی و پزشکی دارد. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که کلین روم ها دارای کلاس بندی هستند. به این معنا که در صنایع مختلف از پارامترهای متفاوتی استفاده می شود. به طور مثال میزان حساسیت در خصوص معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی بسیار بیشتر از صنایع الکترونیک می باشد.

صنایع بیوتکنولوژی

منظور از صنایع بیوتکنولوژی چیست ؟ تولید انواع واکسن، آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی در حوزه صنایع بیوتکنولوژی قرار می گیرند. همچنین پروژه هایی که ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با کشت سلولی، مهندسی ژنتیک، بافت شناسی، جنین شناسی و … دارند مرتبط با این صنعت شناخته می شوند. از کاربردهای اتاق تمیز در صنایع بیوتکنولوژی می باشد که اهمیت زیادی در ایران و سایر کشورهای پیشرفته جهان دارد.

صنایع الکترونیک

کلین روم یا اتاق تمیز در صنعت الکترونیک و اپتیک نیز کاربرد دارد. در سال های اخیر شاهد پیشرفت تولیدات داخلی در این حوزه بودیم. به نحوی که علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی، اقدام به صادرات محصولات مرتبط به کشورهای همسایه نیز کرده ایم. متریال تمام دستگاه ها و تجهیزاتی که در زمینه مهندسی پزشکی، چشم پزشکی و … تولید می شود در اتاق تمیز مورد آزمایش قرار می گیرد.

صنایع شیمیایی

تولید انواع سم، کود، مواد منفجره، گازهای شیمیایی و … در حوزه صنعت شیمیایی قرار می گیرد. پروژه های مختلفی از جمله کشاورزی با این صنعت ارتباط مستقیمی دارد. زیرا در حال حاضر محصولات کشاورزی به واسطه سمپاشی و کودهای شیمیایی رشد پیدا می کنند. تمام این مواد به منظور کنترل کیفی در اتاق تمیز مورد آزمایش قرار می گیرند.

زمینه های تحقیقاتی و مطالعاتی

خوشبختانه کشور ایران در سال های اخیر در زمینه هایی همچون پزشکی، کشت سلول های بنیادین، پیراپزشکی، باروری و … پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. بخش مهمی از این تحقیقات در اتاق تمیز و محیطی عاری از آلودگی انجام می شود. حتما تا به حال افرادی را دیده اید که در یک فضای بسته و استریل مشغول آزمایش بر روی ژن های مختلف یا سلول ها هستند. این افراد به عنوان پرسنل اتاق تمیز شناخته می شوند که عملکرد آن ها تاثیر مستقیمی در نتیجه آزمایشات دارد.

کاربردهای اتاق تمیز در صنایع

گروه معتبرسازان پانیا

گروه معتبرسازان پانیا به منظور احداث اتاق تمیز و معتبرسازی آن فعالیت دارند. این شرکت دانش بنیان با جذب پرسنل حرفه ای اقدام به انجام امور تخصصی در این حوزه می کند. این گروه تا کنون با شرکت ها، نهادها و کارخانجات مختلفی وارد همکاری شده و تلاش می کند تا از آخرین متدها و تکنولوژی های روز دنیا به منظور بهبود خدمات خود استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *