اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
15 تیر 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

کاربردهای اتاق تمیز چیست؟

کاربردهای اتاق تمیز در صنایعی از جمله تجهیزات پزشکی، بیوتکنولوژی، صنایع دارویی، غذایی، الکترونیک و … می باشد. کاربردهای اتاق تمیز بسیار متعدد هستند زیرا اغلب صنایع نیاز به یک محیط کاملا تمیز و عاری از آلودگی دارند تا بتوانند به آزمایش، تست فرمولاسیون و در نهایت توسعه تحقیقات خود بپردازند. به همین دلیل کاربرد کلین روم در صنایع مختلف رو به رشد است.

کاربردهای اتاق تمیز

کاربردهای اتاق تمیز

کاربردهای اتاق تمیز بسیار متعدد هستند. زیرا در بسیاری از صنایع نیاز به آن وجود دارد. آزمایشات و تست های مختلف باید در یک محیط عاری از آلودگی انجام شود تا بتوان احراز کیفیت و ولیدیشن آن را انجام داد. به همین دلیل شرکت ها و گروه هایی مانند گروه معتبرسازان پانیا به منظور طراحی، احداث و معتبرسازی اتاق تمیز تشکیل شده اند تا بتوانند به صنایع مختلف در این زمینه کمک کنند. مهم ترین کاربردهای اتاق تمیز در صنایع زیر می باشد.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

صنعت الکترونیک

در این صنعت به منظور تولید انواع تجهیزات کامپیوتری، لوله های آندوسکوپی و … نیاز به احداث کلین روم وجود دارد. زیرا قطعات و تراشه هایی که در تجهیزات کامپیوتری بکار می رود به آلودگی و گرد و غبار حساسیت زیادی دارند.

کاربردهای اتاق تمیز

بیوتکنولوژی

آنتی بیوتیک های یکی از داروهای بسیار متداول در جهان می باشد که روند تولید آن باید در یک محیط کاملا استریل مانند کلین روم انجام شود. وجود هر نوع آلودگی می تواند معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی را با اختلال مواجه کند. در کلین روم نه تنها آزمایشات، بلکه ترکیب فرمولاسیون جدید نیز انجام می شود.

داروسازی

بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها کاربرد کلین روم، در تولید دارو می باشد. این تصور اشتباه است اما به جرات می توان گفت که اهمیت کلین روم در صنعت داروسازی غیرقابل انکار است. هر کدام از داروهایی که در این صنعت تولید می شوند ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی فرد دارند و در صورتی که تولید آن ها با اختلالاتی مانند آلودگی، ذرات معلق، گرد و غبار و … همراه باشد نباید انتظار نتیجه مطلوب از آن داشت.   همان طور که می دانید برخی از داروها به منظور افزایش بازدهی، به شکل ترکیبی تولید می شوند و این امر نیازمند ترکیب فرمولاسیون جدید می باشد. اتاق تمیز مکان بسیار مناسبی برای ایجاد این فرمولاسیون می باشد.

صنایع غذایی

اهمیت غذا کمتر از دارو نیست. صنایع غذایی مختلفی با برندهای گوناگون در کشور ایران فعال هستند که هر کدام از آن ها محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار می کنند. در تمام کارخانجات غذایی شاهد وجود کلین روم هایی هستیم که سلامت مواد و کنترل کیفی در آن ها انجام می شود. کاربردهای اتاق تمیز در صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت می باشد. ورود کوچک ترین باکتری یا میکروارگانیسم در مواد غذایی مانند رب گوجه، تن ماهی و … سبب ایجاد کپک در آن خواهد شد و مسمومیت افراد را به دنبال دارد.

تجهیزات پزشکی

منظور از تجهیزاتی پزشکی، ادوات و لوازمی هستند که به منظور درمان افراد مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال می توان به دستگاه هایی همچون باطری قلب و … اشاره کرد. تولید آن ها باید در مکانی انجام شود که هیچ گونه عوامل خارجی وجود ندارد. طبق تحقیقاتی که در زمینه معتبرسازی اتاق تمیز انجام شده نشان می دهد که پرسنل به عنوان بزرگ ترین عامل آلودگی شناخته شده اند. به همین دلیل پوشش آن ها به نحوی است که پوست، مو و ریش آن ها کاملا محافظت شده و هیچ تماسی با آزمایشات مذکور ندارد.

جایگاه اتاق تمیز در ایران

پس از اینکه به مهم ترین کاربردهای اتاق تمیز اشاره کردیم نوبت به این می رسد که جایگاه آن را در کشور ایران بررسی کنیم. کلین روم در کشور ایران، دیرتر از کشورهای امریکایی و اروپایی شناخته شد. اما در حال حاضر شاهد روند رو به رشد آن در صنایع مختلف هستیم. خوشبختانه فعالیت شرکت های دانش بنیان رو به فزونی است و برخی از آن ها نیز در عرصه طراحی و احداث کلین روم فعالیت می کنند و علاوه بر تامین نیاز داخلی، اقدام به صادرات نیز کرده اند.

کاربردهای اتاق تمیز

ارزیابی کلین روم

بهره مندی از کاربردهای اتاق تمیز، بعد از ارزیابی و معتبرسازی آن انجام می شود. بدین منظور باید درب ها، مسیر تردد پرسنل، دریچه ها، اگزاست فن، فیلتراسیون و … مورد بررسی قرار بگیرند. هر کدام از اتاق های تمیز بنا بر نوع استفاده، کلاس بندی می شوند. به طور مثال میزان حساسیت کلین روم در صنایع دارویی بسیار از بیشتر از صنایع الکترونیک یا خودروسازی می باشد. بدین منظور استانداردهای گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده که به نام استاندارد ISO , GMP شناخته می شوند. کلاس بندی بر اساس عدم وجود ذرات در فوت مکعب می باشد.

تعیین فشار هوا

هوایی که در کلین روم وجود دارد از فشار بیشتری نسبت به هوای بیرون برخوردار است. این میزان از فشار هوا با واحد اندازه گیری پاسکال تعیین می شود. به طور معمولا کلین روم هایی که در صنعت الکترونیک احداق می شوند نیاز به فشار هوای بیشتری دارند. حفظ کردن فشار هوا هزینه زیاد دارد.

دما

تمام پرسنلی که در کلین روم کار می کنند باید از لباس های مخصوص استفاده کنند. معمولا این لباس ها از جنس پلاستیک هستند که سبب افزایش دمای بدن می شوند. به همین دلیل لازم است که هوای درون کلین روم بین 66 الی 70 درجه فارنهایت باشد تا پرسنل در آن احساس مطلوبی داشته باشند.

رطوبت

هنگامی که جریان هوا در اتاق تمیز زیاد شود بار الکترواستاتیک نیز افزایش پیدا می کند. این بار با ذرات معلق در هوا تماس برقرار می کند و سبب از بین رفتن مشخصات اتاق تمیز می شود. به همین دلیل رطوبت باید در حد استاندارد برقرار شود تا علاوه بر حفظ فاکتورهای کلین روم، به کاهش بار الکترواستاتیک نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *