اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
1 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

ویژگی های مهم اتاق تمیز داروسازی

مهم ترین ویژگی های اتاق تمیز داروسازی چیست؟ در کلین روم داروسازی فاکتورهایی از جمله محافظت جدی گرفته می شود تا بدین وسیله از ورود انواع آلودگی به این فضا جلوگیری شود. معمولا درون فضاهای بسته مقدار آلوده کننده های محیطی کمتر از فضای باز می باشد. در این مطلب قصد داریم به جوانب مختلف اتاق تمیز داروسازی اشاره کنیم.

اتاق تمیز داروسازی

اتاق تمیز داروسازی

به منظور معتبرسازی اتاق تمیز داروسازی از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها فیلترهای مخصوص به نام فیلتر هپا می باشد. این فیلترها که در کلین روم تعبیه می شوند از ورود انواع آلودگی و ذرات معلق به فضا جلوگیری می کنند. اما علاوه بر آن باید میزان دما، رطوبت، لرزش، نور و … را نیز جدی بگیریم. صنعت داروسازی جزو صنایع استراتژیک و بسیار حساس در هر کشوری از جمله ایران می باشد. به همین دلیل از بالاترین سطوح استاندارد برای تاسیس آن کمک گرفته می شود. در اتاق تمیز داروسازی امور مختلفی از جمله تست فرمولاسیون جدید، احراز کیفیت، اصلاح فرمولاسیون قدیمی، معتبرسازی دارویی، ولیدیشن دارویی و … انجام می شود. کلین روم فقط در صنعت داروسازی فعال نیست بلکه در سایر صنایع مانند الکتریک، بیولوژیک، غذا و … نیز بکار می رود.
کلین روم ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود و استانداردهای گوناگونی برای آن وجود دارد. انتخاب استاندارد موردنظر بر اساس نوع فعالیت در کلین روم انجام می شود. به طور مثال کلاس کلین روم در صنایعی از جمله عینک سازی و اپتیک کمتر از صنعت مواد غذایی است. زیرا حساسیت آزمایشاتی که در این فضا انجام می شود کمتر می باشد.

چه آزمایشاتی در اتاق تمیز داروسازی انجام می شود؟

در اتاق تمیز داروسازی تولید مواد دارویی از جمله سترون و محلول های سترون انجام می شود. از آنجایی که تولید دارو از حساسیت زیادی برخوردار می باشد وجود کوچک ترین آلودگی در آن فضا خطرات جدی به همراه خواهد داشت. اگر از تجهیزات پیشرفته به منظور حذف این آلودگی ها استفاده نشود احتمال ابتلا به سایر بیماری ها در بیماران وجود خواهد داشت. علاوه بر موارد مذکور ، آزمایشات زیر در اتاق تمیز انجام می شود.

– تولید انواع آنتی بیوتیک ها و تست فرمولاسیون

– میکروب شناسی و باکتری شناسی حیوانی

– بخش آمپول پر کنی

– تولید انواع داروهای طبیعی و معمولی

یکی از سوالاتی که اغلب مشتریان قبل از سفارش ساخت اتاق تمیز از ما می پرسند این است که هزینه اتاق تمیز چقدر است؟ در پاسخ باید به آن ها بگوییم که عوامل موثر بر هزینه بسیار متعدد هستند. به طور مثال کلین روم هایی که از ابعاد گسترده و بزرگ برخوردار هستند نیاز به تعبیه تجهیزات بیشتر نیز خواهند داشت. به همین دلیل قیمت نهایی آن افزایش پیدا می کند. یکی از این تجهیزات، اگزاست فن نام دارد که برای تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این وسیله در کلین روم وجود نداشته باشد و تهویه هوا به درستی انجام نشود سرمنشا بسیاری از مشکلات بعدی خواهد بود.
اگر بخواهید از درب های هوشمند برای کلین روم استفاده کنید عامل دیگری در افزایش قیمت خواهد بود. این درب ها دارای یک ویژگی جالب هستند و آن هم این است که از نفوذ هوای آلوده به اتاق تمیز داروسازی جلوگیری می کنند. به طور کلی نمی توان یک مبلغ ثابت را ارائه داد.

اتاق تمیز داروسازی

ویژگی های کلین روم داروسازی چیست ؟

صنعت داروسازی به عنوان بزرگ ترین صنعتی شناخته می شود که نیاز به کلین روم دارد. زیرا باکتری ها، میکروب ها، میکروارگانیسم ها و … نباید از طریق محصولات دارویی وارد بدن انسان شوند.

– در اتاق تمیز شاهد پایین بودن سطح آلودگی هایی از جمله ذرات معلق، آلودگی های شیمیایی، گرد و غبار و … هستیم. در این اتاق از ورود باکتری هایی که از راه هوا وارد می شوند جلوگیری خواهد کرد و تولید دارو با بهترین کیفیت انجام می شود. وجود فیلترهایی از جمله فیلتر هپا نقش مهمی در این موضوع دارد.

– پرسنل به عنوان مهم ترین عامل در انتقال آلودگی به اتاق تمیز شناخته می شود. به منظور رفع این مشکل از هوابندها که به دوش هوا مجهز هستند استفاده می شود. پرسنل قبل از ورود به کلین روم باید از دوش هوا عبور کنند و از لباس های سرتاسری به منظور عدم تماس پوست با مواد دارویی بهره بگیرند. لباس هایی که پرسنل بر تن می کنند علاوه بر پوست، موها و ریش های آنان را نیز پوشش می دهد.

– تمام آزمایشاتی که در کلین روم انجام می شود دارای نتایج قطعی هستند. زیرا داروها بدون تاثیر گرفتن از شرایط محیطی تست یا تولید می شوند.

محدودیت های اتاق تمیز چیست؟

پس از آنکه ویژگی های اتاق تمیز داروسازی را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به این می رسد تا اشاره ای به محدودیت های آن نیز داشته باشیم. به منظور جلوگیری از انتقال کوچک ترین آلودگی در این فضا، هر گونه حرکت اضافی محدود می شود. در برخی از مواقع شاهد منع از صحبت کردن نیز خواهیم بود. زیرا آلودگی های تنفسی نیز می تواند بر نتایج تست و آزمایشات دارویی نیز تاثیرگذار باشد. این محدودیت در کلین روم هایی با کلاس بالا اعمال می شود.
اتاق تمیز داروسازی

شرایط تهویه مطبوع در اتاق تمیز چیست؟

– دمای کلین روم باید توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی کنترل و بهینه شود. سرما و گرمای بیش از حد عاملی در ایجاد اختلال در جواب آزمایشات دارویی خواهد بود.

– از روش های مختلفی شامل خشک کردن و رطوبت دهی هوا باید میزان رطوبت را کنترل کرد. برخی از مواقع رطوبت محیط زیاد است و باید اقدام به خشک کردن آن کرد و بالعکس!

– هوایی که در کلین روم جریان دارد باید ضدعفونی و ایزوله شود. ایجاد هوای پاک و سالم، کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه آن از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *