اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
17 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

تجهیزات پزشکی کلین روم کدامند؟

تجهیزات پزشکی کلین روم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. زیرا کیفیت آن ها می تواند نتیجه آزمایشات را اعتبار بیشتری ببخشد. هر چه تجهیزات پزشکی کلین روم با وسواس بیشتری انتخاب و تعبیه شوند احراز کیفیت، معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی نیز نتیجه مطلوب تری به همراه خواهد داشت.

تجهیزات پزشکی کلین روم

کلین روم

تجهیزات پزشکی کلین روم بسیار حساس و دقیق هستند و بدون وجود آن ها نمی توان انتظار ساخت کلین روم را داشت. در کلین روم یا اتاق تمیز تمام متغیرها از جمله ذرات معلق در هوا، رطوبت، سرما، گرما و … تحت کنترل هستند. کلین روم در صنایعی مانند صنایع دارویی، غذایی و … کاربرد دارد و بر روی ترکیبات و فرمولاسیون جدید نیز آزمایش هایی را انجام می دهند. علاوه بر بکارگیری از تجهیزات پزشکی کلین روم، پرسنل فعال در آن باید تمام فعالیت های خود را نظیر نشستن، راه رفتن، صحبت کردن و … مدیریت کنند. جالب است بدانید که در برخی از مواقع نیاز است تا ارتباط بین پرسنل، به وسیله زبان اشاره باشد. زیرا صحبت کردن سبب تولید باکتری و میکروب خواهد شد.

طبق تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده نشان می دهد که بخش اعظمی از آلودگی ها و آلاینده های موجود در کلین روم از طریق افراد ایجاد می شود. بر روی پوست و موی انسان انواع میکروارگانیسم ها زندگی می کنند که اگر پرسنل فعال در کلین روم از لباس، دستکش و کلاه مخصوص استفاده نکنند حتما این میکروارگانیسم ها را به محیط انتقال می دهند. تمام فعالیت هایی که در کلین روم انجام می شود باید بعد از معتبرسازی اتاق تمیز باشد.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

معرفی تجهیزات پزشکی کلین روم

ساندویچ پنل سقفی

اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که برای جلوگیری از تجمع ذرات و آلودگی های ناشی از آن باید از سقف، کف و دیواره های فاقد شکاف و درز استفاده کنیم و هیچ گونه خلل و فرجی در آن وجود نداشته باشد. ساندویچ پنل های سقفی از این نظر مورد تایید هستند. زیرا علاوه بر زبایی، محل اتصال آن ها غیر قابل رویت است و امکان آویزان شدن از سقف سالن را نیز دارند. ساندویچ پنل ها از دو لایه ورق گالوانیزه به ضخامت 6 میلی متر و یک لایه میانی از جنس پلی اورتان به ضخامت 80 میلی متر ساخته می شود.

ساندویچ پنل هایی که برای دیوار در نظر گرفته می شوند به دو شیوه هم باد و غیر هم باد ساخته و اجرا می شوند. میزان ضخامت آن ها 80 میلی متر است و مانند نوع سقفی از دو لایه ورق گالوانیزه به ضخامت 6 میلی متر استفاده می شود. فوم هایی که درون ساندویچ پنل های دیواری تزریق می شود از نوع پلی اورتان است.

تجهیزات پزشکی کلین روم

اگزاست فن

همان طور که می دانید اغلب فن ها به شکل دمنده طراحی می شوند. اما اگزاست فن ها هوا را به بیرون می کشند و از محیط خارج می کنند. اگر بخواهیم ساختار این فن ها را توضیح دهیم باید آن ها را با فن های هواکش آشپزخانه مقایسه کنیم. اگزاست فن ها قدرت بسیار بالایی در مکش دارند و در دو حالت گردش هوا و خروج هوا مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هوایی که فیلتر شده به طور مجدد به محیط برمی گردد.

درب

درب هایی که برای اتاق تمیز تعبیه می شوند به دو شیوه هم باد و غیر هم باد ساخته می شوند. درب های هم باد از ورق استنلس استیل و درب های غیر هم باد از آلومینیوم تولید می شوند. امکان سفارش تولید آن ها با هر ابعادی امکان پذیر است.

پس باکس

منظور از پس باکس در تجهیزات پزشکی کلین روم چیست؟ از پس باکس ها به منظور جابجایی مواد بین دو فضا استفاده می شوند. غالبا این دو فضا از اختلاف کلاس برخوردار هستند و از پس باکس می توان برای جابجایی متریال از کلاس بالاتر به پایین تر و برعکس بهره گرفت. جنس ان ها از استنلس استیل است.

پنجره

پنجره ها از مهم ترین تجهیزات پزشکی کلین روم به حساب می آیند. آن ها از دو لایه شیشه که به واسطه پروفیل به یکدیگر متصل شده اند ساخته می شوند. شیشه های بکار رفته در آن ها دوجداره و از جنس آلومینیوم می باشد که به خوبی از عبور آلاینده ها به اتاق تمیز جلوگیری می کند. پنجره ها در سایز 25 در 35 بر روی پنل ها و درب ها قابل نصب می باشند که برای افزایش زیبایی محیط می توان آن ها را همرنگ با دیوار کرد. لازم به ذکر است که امکان رویت پرسنل در حین کار از پشت پنجره وجود دارد.

تجهیزات پزشکی کلین روم

اهمیت ساخت کلین روم چیست ؟

مهم ترین هدف از ساخت کلین روم این است که عملکرد ترکیبات، فرمولاسیون و محصولات به حداکثر برسد. همچنین بهبود ویژگی ها و بالا بردن کنترل کیفی از دیگر اهداف ساخت کلین روم محسوب می شود. پارامترهای زیادی در اتاق تمیز مورد توجه قرار می گیرند که می توان به میزان لرزش، میزان صدا، دما ، نور و … اشاره کرد. در برخی از فعالیت ها باید کنترل بیشتری بر روی دما انجام شود. زیرا برخی از فرمول ها حساسیت بیشتری به گرما یا سرما دارند. پس می توان نتیجه گرفت که فقط استریل بودن اتاق اهمیت ندارد بلکه پارامترهای دیگری نیز در معتبرسازی اتاق تمیز یا کلین روم مهم هستند که باید توجه ویژه ای به آن ها داشت تا بتوان بر نتیجه آزمایشات تکیه کرد و احراز کیفیت را با اطمینان بیشتری انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *