اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
18 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

ویژگی های بارز تی مخصوص اتاق تمیز

تی مخصوص اتاق تمیز چه وظیفه ای دارد و ویژگی های آن چیست؟ اتاق تمیز یا کلین روم همان طور که از نام آن پیداست باید فاقد هر نوع آلودگی باشد تا احراز کیفیت و معتبرسازی دارویی به روش مطلوب در آن انجام شود. ابزارهای مختلفی برای پاکسازی و تمیز نگه داشتن این اتاق نیاز است که یکی از آن ها تی می باشد. در این مطلب به بررسی ویژگی های تی مخصوص اتاق تمیز اشاره خواهیم کرد.

تی مخصوص اتاق تمیز

تی مخصوص اتاق تمیز

استفاده از تی مخصوص اتاق تمیز، می تواند از تجمع انواع آلودگی در کلین روم جلوگیری کند. این فضا به منظور تمیز ماندن باید علاوه بر استفاده از ابزارهای پاکسازی، اقدام به ضد عفونی کردن پرسنل و تجهیزات نیز شود. روش های مختلفی برای ضدعفونی کردن این فضا وجود دارد که انتخاب بهترین آن ها اهمیت زیادی دارد. در برخی از مواقع استفاده از یک تکنیک نادرست می تواند باعث پخش شدن آلودگی در سطح شود و ولیدیشن دارویی را تحت تاثیر قرار دهد.
قطعا تمیز نگه داشتن کلین روم کار ساده ای نیست و افرادی که مسئول این بخش هستند باید آموزش های لازم را از سر گذرانده باشند. زیرا بسیاری از آلودگی ها با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند. درباره بررسی تی مخصوص اتاق تمیز باید این نکته اشاره کنیم که تمیزکاری کلین روم بر اساس کلاس آن انجام می شود و آموزش های ویژه آن به مسئولین نظافت داده می شود.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

انواع تجهیزات پاکسازی کلین روم چیست ؟

برای نظافت و پاکسازی کلین روم تجهیزات مختلفی مانند تی، دستمال، سطل، جاروبرقی و مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور تمیز کردن کف اتاق باید به دفعات لازم و بر طبق استانداردها از تی و سطل مخصوص استفاده شود. شیوه ای که برای تمیز کردن کلین روم بکار می رود بر اساس پروتکل های نگهداری از آن می باشد و به عنوان یک اقدام فوری و کم هزینه برای نظافت اتاق تمیز محسوب می شود.

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم شیوه نظافت اتاق تمیز بر اساس کلاس آن انجام می شود. هر چه سطح کلین روم بالاتر باشد باید پاکسازی آن را به شیوه مطلوب تری انجام دهیم. ناگفته نماند که برخی از تجهیزات پزشکی کلین روم به وجود باکتری ها و آلودگی ها حساس هستند و تجمع بیش از حد آلودگی ها می تواند باعث خراب شدن آن تجهیزات شوند. نکته دیگری که درباره تی مخصوص اتاق تمیز و نحوه پاکسازی آن وجود دارد این است که ابتدا باید از چسبندگی ذرات به سطوح مختلف اطلاع داشته باشیم. سطوحی که در کلین روم بکار می رود بسیار متنوع هستند که می توان به سطوح الکتریکی، شیمیایی و مکانیکی اشاره کرد. برای پاکسازی هر کدام از آن ها باید از تی های مخصوص استفاده کرد.

تی مخصوص اتاق تمیز

استریل کردن یا ضد عفونی کردن؟

استفاده از تی مخصوص اتاق تمیز می تواند باعث ضدعفونی شدن سطوح شود اما اگر قصد استریل کردن آن را دارید باید از پرتوهای مختلفی مانند پرتوی فرابنفش استفاده کنید. در فرآیند استریل کردن تمام میکروارگانیسم ها از بین می روند و از عدم وجود میکروب ها مطمئن می شویم. اما در فرآیند ضدعفونی کردن هیچ کدام از میکروارگانیسم ها نابود نمی شوند بلکه فقط ظاهر سطوح تمیز می شود. دستگاهی به نام اتوکلاو برای ضدعفونی کردن تجهیزات کاربرد دارد. این دستگاه می تواند استریل کردن سطوح را نیز انجام دهد. از اتوکلاو در شرایط سخت که گندزدایی انجام می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استریل کردن باید از سایر روش ها مانند گرمای خشک، بخار مرطوب، اتیلن اکساید و اشعه گاما نیز استفاده کرد. در گرمای خشک دما به 140 الی 180 درجه می رسد. در بخار مرطوب نیز شاهد استریل کردن سطوح با بخار اشباع شده هستیم مانند دستگاه اتوکلاو. همچنین در پرتودهی فرآیند استریلیزاسیون را با اشعه ایکس انجام می دهیم. این روش باید در نبود پرسنل انجام شود زیرا به مقدار زیاد از پراکسیدهیدروژن استفاده می شود که سمی است و برای استنشاق گاز مناسبی محسوب نمی شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از تی مخصوص اتاق تمیز

جنس و نوع تی هایی که برای کلین روم مورد استفاده قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت هستند. این تی ها به سرعت خراب و فرسوده نمی شوند و اغلب آن ها قابلیت اتوکلاو دارند. به این معنا که می توان آن ها را استریل کرد. بهتر است برای بهره مندی از آن ها از سیستم سه سطلی استفاده کرد. به جز تی، باید از شوینده های دورانی برای مکش ذرات شوینده از سطوح استفاده کرد. این فرآیند با عمل فیلتراسیون انجام می شود.

  • در هنگام استفاده از تی مخصوص اتاق تمیز باید از مواد و وسایل شوینده مناسب استفاده کرد. در بخش قبل اشاره کردیم که قبل از پاکسازی سطوح باید از میزان چسبندگی ذرات به آن ها اطلاع داشته باشید.
  • پاکسازی با تی باید به آرامی و دقت کامل انجام شود. زیرا برخی از سطوح و تجهیزات از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند. پرسنلی که مسئول نظافت اتاق تمیز هستند باید در این زمینه آموزش های لازم را گذرانده باشند و بعد از معتبرسازی اتاق تمیز، صلاحیت آن ها تایید شود.
  • همزمان با استفاده از تی، باید از شستشودهنده های کفش نیز استفاده کرد تا ذرات آلوده بر روی سطح زمین نیز از بین بروند. لازم به یادآوری است که تمام مراحل باید با دقت و بر اساس پروتکل ها انجام شود. عملکرد تمام پرسنل در کنار یکدیگر می تواند بر کیفیت و نتیجه نهایی کار موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *