اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
30 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

انواع فیلتر هپا

انواع فیلتر هپا کدامند؟ فیلتر هپا به منظور تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. هیچ محدودیتی در استفاده از این فیلتر وجود ندارد. بکارگیری آن در محیط های حساس مانند کلین روم تا لوازم خانگی از جمله جاروبرقی امکان پذیر است. با ما همراه باشید تا به معرفی انواع فیلتر هپا بپردازیم و کاربرد هر کدام از آن ها را مورد ارزیابی قرار دهیم.

انواع فیلتر هپا

انواع فیلتر هپا

مهم ترین کاربرد انواع فیلتر هپا در تصفیه هوا می باشد. این فیلتر نه تنها در محیط های پزشکی و آزمایشگاهی بلکه در منازل و لوازم خانگی نیز کاربرد دارد. متاسفانه یکی از بزرگ ترین چالش هایی که در کلان شهرها شاهد هستیم حجم بسیار بالای ذرات معلق می باشد که با نفوذ به سیستم تنفسی ما، مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند. بسیاری از افراد که به مرور زمان دچار آسم یا تنگی نفس می شوند به دلیل زندگی طولانی مدت در محیط های آلوده است. فیلتر هپا که در انواع مختلف و قیمت های متنوع تولید می شوند به عنوان یک راهکار مناسب برای رهایی از این آلودگی ها شناخته شده و به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. انواع فیلتر هپا از کارایی بسیار بالایی برخوردارند و می توانند ذرات را تا 2.5 میکرون به خود جذب کنند و از ورود آن ها به محیط جلوگیری کنند.
جالب است بدانید که فیلترهای هپا برای نخستین بار در جنگ جهانی دوم به منظور جلوگیری از ورود ذرات اتمی معلق در هوا به سیستم تنفسی انسان ها طراحی شد. اما به مرور زمان تغییراتی در آن ها شکل گرفت. مهم ترین ویژگی انواع فیلتر هپا، ساختار آن است. ساختار در هم تنیده این فیلتر که از فایبرگلاس، پوشال، حصیر و پنبه می باشد از قدرت جذب بالایی برخوردار است. میزان در هم فشردگی و جنس این الیاف می توان میزان قدرت آن را تغییر دهد. پیچیدگی هایی که در ساختار فیلترهای هپا وجود دارد باعث می شود که ذرات معلق در آن گیر بیفتند و بر خلاف فیلترهای ساخته شده از کربن، هیچ تاثیری بر بوی محیط نخواهند داشت. در مطالب قبلی تحت عنوان ” فیلتر هپا چگونه کار می کند؟ ” به بررسی مکانیزم عملکردی آن پرداختیم.

فیلتر هپا چگونه کار می کند؟

اگر بخواهیم به شیوه عملکردی فیلتر هپا اشاره کنیم باید بگوییم که این فیلتر به سه شکل عمل می کند که شامل مسدود کردن ذرات معلق، گیر انداختن آن ها و انتشار آن ها می باشد. ذراتی که کمتر از 100 نانومتر هستند قابلیت عبور از فیلتر را ندارند و با مسدود سازی از عبور آن ها جلوگیری می شود. ذراتی که بیشتر از 1 میکرون هستند در لابلای الیاف فشرده گیر می کنند. ذرات معلقی که بیشتر از 100 نانومتر قطر دارند در سطح خارجی فیلتر به دام می افتند. اما ذراتی که بیشتر از 1 میکرون هستند همراه با هوا وارد فیلتر می شوند و سپس به دام می افتند. در این شرایط هوای تمیز مسیر عبور خود را تغییر داده و از فیلتر عبور می کند. ذراتی که کمتر از 0.1 میکرون هستند به طور نامنظم تغییر جهت می دهند و همین حرکت نامنظم باعث می شود که راحت تر در دام فیلتر بیفتند.

معرفی انواع فیلتر هپا

قدرت جذب ذرات معلق توسط فیلتر هپا، به پارامترهای مختلفی از جمله قطر الیاف، سرعت عبور هوا، ضخامت فیلتر و …. بستگی دارد. قطعا هر چقدر قطر الیاف بیشتر باشد و سرعت عبور هوا کمتر باشد قدرت فیلتر در به دام انداختن ذرات معلق نیز بیشتر خواهد شد. در این وضعیت شاهد بهبود کارایی فیلتر خواهیم بود. در ادامه انواع فیلتر هپا را بر اساس عملکرد معرفی می کنیم.


HEPA H10: این فیلتر قادر به جذب 85% از ذرات معلق خواهد بود. ذراتی که کمتر از 0.3 میکرون هستند توسط این فیلتر جذب می شوند.


HEPA H11: این فیلتر قادر به جذب 95 % از ذرات معلق خواهد بود. ذراتی که به اندازه 0.3 میکرون هستند توسط این فیلتر جذب می شوند.


HEPA H12: این فیلتر قادر به جذب 99.5% از ذرات معلق خواهد بود. ذراتی که به اندازه 0.3 میکرون هستند توسط این فیلتر جذب می شوند.


HEPA H13: این فیلتر قادر به جذب 99.95، از ذرات معلق خواهد بود. ذراتی که به اندازه 0.3 میکرون هستند توسط این فیلتر جذب می شوند.


HEPA H14: این فیلتر قادر به جذب 99.995% از ذرات معلق خواهد بود. ذراتی که به اندازه 0.3 میکرون هستند توسط این فیلتر جذب می شوند.

تاثیر فیلتر هپا در معتبرسازی اتاق تمیز

یکی از کاربردهای فیلتر هپا، در کلین روم یا معتبرسازی اتاق تمیز می باشد. در اتاق تمیز آزمایشات متعددی در حوزه پزشکی، آزمایشگاهی، غذا و … انجام می شود. با توجه به اینکه وجود هر گونه آلودگی در کلین روم می تواند احراز کیفیت را با مشکل مواجه کند باید از دستگاه ها و تجهیزات تصفیه هوا از جمله فیلتر هپا استفاده کرد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از فضای کلین روم، معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی باید تست نشتی فیلتر را انجام دهید. این تست نشان دهنده کیفیت فیلتر هپا می باشد.

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند

قیمت انواع فیلتر هپا

از آنجایی که فیلتر هپا در ضخامت های مختلف، قدرت و فشردگی گوناگون طراحی و تولید می شود نمی توان یک قیمت ثابت برای آن در نظر گرفت. زیرا هر چه قدرت آن در جذب ذرات معلق و آلودگی ها بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود. به منظور دریافت اطلاعاتی در این حوزه می توانید با پشتیبانی سایت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *