اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
25 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

پوشش و لباس کارکنان در اتاق تمیز چگونه باید باشد؟

ویژگی های پوشش و لباس کارکنان در اتاق تمیز چیست؟ آیا می توان از پوشش دلخواه در کلین روم استفاده کرد؟ قطعا خیر. پوشش پرسنل فعال در اتاق تمیز باید بر اساس استانداردهای بهداشت و قوانین حاکم در این حوزه باشد تا از ورود هر گونه آلودگی و میکروارگانسیم ها به این فضا جلوگیری شود. با ما همراه باشید تا به بررسی نوع لباس کارکنان در اتاق تمیز بپردازیم.

لباس کارکنان در اتاق تمیز

لباس کارکنان در اتاق تمیز

آیا در خصوص لباس کارکنان در اتاق تمیز استانداردی وجود دارد؟ همان طور که می دانید در اتاق تمیز یا کلین روم انواع آزمایشات و نمونه برداری انجام می شود. به همین دلیل برای معتبرسازی دارویی و احراز کیفیت نباید هیچ گونه آلودگی وارد این محیط شود. زیرا نتیجه معتبرسازی را زیر سوال خواهد بود. در اتاق تمیز علاوه بر نمونه برداری شاهد انجام آزمایشات بر روی ترکیبات و فرمولاسیون دارویی، غذایی، بهداشتی و … هستیم. تمام افرادی که در اتاق تمیز فعالیت می کنند و جزو پرسنل آن شناخته می شوند باید از لباس مخصوص استفاده کنند. لباس کارکنان در اتاق تمیز باید تمام اعضای آن ها را بپوشاند تا میکروارگانیسم هایی که بر روی پوست و موی آن ها زندگی می کنند نیز در انجام آزمایشات مداخله نداشته باشند.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می دهد که بخش عمده ای از آلودگی هایی که وارد کلین روم می شود از طریق پرسنل است. به همین دلیل استانداردهایی در این حوزه تصویب شده که تمام کارکنان باید بر اساس کلاس کلین روم آن را رعایت کنند. برخی از کلین روم ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

نوع لباس کار

پارچه ای که برای دوخت لباس کار شاغل در کلین روم انتخاب می شود از نوع پلی استر است. ساختار این پارچه به نحوی است که هیچگونه پرزی تولید نمی کند و می تواند به حفظ پاکیزگی کلین روم کمک کند. در بین الیاف این پارچه از پلی استر کربن استفاده می شود. زیرا پارچه های پلی استر الکتریسیته ساکن تولید می کنند و وجود پلی استر کربن در بافت آن سبب می شود تا الکتریسیته ساکن از آن عبور کند. این نوع از پارچه در کلین روم هایی استفاده می شود که مواد شیمیایی در آن وجود دارد. اگر در انتخاب لباس مناسب برای کلین روم سهل انگاری شود سبب ایجاد آلودگی توسط پرسنل خواهد شد و عملکرد محصول و فرآورده های تحت آزمایش کاهش پیدا می کند.

لباس کارکنان در اتاق تمیز

مراحل ورود پرسنل به اتاق تمیز

تمام پرسنلی که در اتاق تمیز فعالیت می کنند ( آقا و خانم) باید مراحلی را قبل از ورود به این مکان بگذرانند. این مراحل شامل تعویض لباس کار، پاک کردن صورت از جمله آرایش و انواع کرم ها، پوشیدن کفش مخصوص، استفاده از کلاه، دستکش و گان، شستن دست ها می باشد. عدم توجه به هر کدام از این موارد می تواند از فعالیت شخص مزبور در کلین روم جلوگیری کند.

ویژگی های لباس کارکنان در اتاق تمیز

همان طور که در بخش قببل اشاره شد بهترین جنس پارچه برای دوخت لباس کارکنان در کلین روم، پلی استر می باشد که از الیاف پلی استر کربن در آن استفاده شده باشد. این لباس باید کاملا آنتی استاتیک باشد و از وزن کمی برخوردار باشد. سبک بودن لباس باعث ایجاد راحتی و آزادی عمل در پرسنل خواهد شد و به تبع آن، راندمان فرد نیز افزایش پیدا می کند. تمام لباس هایی که برای اتاق تمیز تولید می شوند باید بر اساس استانداردها باشد و در رنگ های متنوع نیز طراحی شود. دوخت لباس باید به نحوی باشد که هیچگونه لبه اضافی در آن مشخص نباشد.

پرسنلی که در اتاق تمیز کلاس فعالیت می کنند باید از لباسی استفاده کنند که هیچ گونه ذره ای را از خود تولید و آزاد نکند. پارچه های پلی استر و پلی استر کربن دارای این ویژگی هستند. این لباس ها باید فاقد شارژ الکتریکی باشند و هیچ نوع میکروارگانیسم را به خود جذب نکنند. توصیه می شود در هنگام استفاده از لباس های مذکور، اقدام به پاکسازی و تمیز کردن آن ها شود. لباس کارکنان در اتاق تمیز به شکل تمام قد است و هیچگونه جیب یا کمربند ندارد. تنها ابزار برای تنظیم سایز آن، کش می باشد.

زیپ لباس باید از جنس استیل و غیر فلزی باشد. آستین های آن قابلیت بالا رفتن را داشته باشد و حدالامکان گشاد باشد و سر آستین آن ها کش تعبیه شود. نکته قابل ذکر این است که لباس های طراحی شده برای کلین روم بسیار متفاوت هستند. افرادی که در آژانس انرژی اتمی فعالیت می کنند دارای مدل متفاوتی نسبت به کلین روم های داروسازی می باشد.

لباس کارکنان در کلین روم کلاس A و B

لباس کارکنان در اتاق تمیز کلاس 1 و 2 باید از 65 درصد پلی استر و 35 درصد کتان باشد. این لباس به شکل دوتکه ( روپوش و شلوار ) طراحی شده و دارای یقه سه سانت، آستین بلند، جلوباز و دکمه های معمولی است. تمام پرسنل باید از ماسک برای پوشاندن صورت و ریش استفاده کنند. این ماسک ها یکبار مصرف هستند و بعد از اتمام کار باید دور انداخته شوند.

لباس کارکنان در اتاق تمیز

لباس کارکنان در کلین روم کلاس D

در کلین روم کلاس D باید مو و ریش به طور کامل پوشیده شود و از یک لباس محافظ مانند گان استفاده شود. کفشی که توسط پرسنل پوشیده می شود باید استاندارد باشد از یک روکفشی نیز بر روی آن استفاده شود تا از ورود آلودگی های احتمالی به کلین روم جلوگیری شود. لباس کارکنان در هنگام معتبرسازی اتاق تمیز و ولیدیشن دارویی مورد ارزیابی قرارمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *