اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
14 دی 1401 توسط elham 0 دیدگاه

احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو

احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو، یکی از خدمات گروه معتبرسازی پانیا می باشد. بر اساس الزام سازمان بهداشت جهانی، وسایل نقلیه و خودروهایی که برای حمل و نقل داروهای حساس به دما و رطوبت در نظر گرفته می شوند، باید مورد بررسی قرار بگیرند.
به عبارتی دریافت احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو حساس به دما، ضرورت دارد. در ادامه این مقاله از سایت پانیا از گروه های معتبر سازی و احراز کیفیت، قصد داریم به الزاماتی که یک وسیله نقلیه یخچال دار با سیستم کنترل دمای فعال باید داشته باشد، اشاره کنیم.

احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو

احراز کیفیت به چه معناست؟

به پروسه بازرسی و آزمایشی که جهت اطمینان از صحت عملکرد یک وسیله صورت می گیرد، احراز کیفیت گفته می شود. بنابراین احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو با هدف بررسی عملکرد صحیح خودرویی که برای انتقال داروهای حساس به دما کارایی دارند، صورت می گیرد.
مرحله احراز کیفیت برای هر تجهیزی از جمله خودروهای حمل و نقل دارو دارای سه مرحله می باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

مرحله اول برای نصب - IQ

پس از احراز کیفیت طراحی تجهیز، مرحله احراز کیفیت نصب تجهیز و با IQ (Installation Qualification) انجام می شود. به طوری که باید تجهیز مورد نیاز دریافت شده و پروسه نصب آن در محل مناسب، مورد بررسی قرار بگیرد. در حین این بازرسی، تمامی جوانب از جمله موارد مکانیکی و الزامات الکترونیکی نصب تجهیز بایستی که مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله باید تمامی موارد با نقشه تجهیز که از سوی سازنده ارائه شده است، مطابقت داشته باشد.

مرحله دوم احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو - OQ

پس از نصب تجهیز بر اساس اصول لازم، باید نحوه راه اندازی آن مورد بررسی قرار بگیرد. این مرحله نیز تحت عنوان احراز کیفیت راه اندازی و یا OQ (Operation Qualification) شناخته می شود.
احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو

مرحله سوم احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو - PQ

مرحله پایانی احراز کیفیت با هدف بررسی عملکرد صحیح تجهیز نصب شده و همینطور ارتباط صحیح آن با دیگر تجهیزات، مورد بررسی قرار می گیرد. این مرحله تحت عنوان PQ (Performance Qualification) شناخته می شود. از میان تمامی مراحل احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مرحله پایانی در این زمینه از اهمیت بالاتری برخوردار است. چراکه عملکرد نامناسب خودروی حمل و نقل دارو ممکن است کیفیت دارو را زیر سوال ببرد. گروه معتبر سازی پانیا مراحل احراز کیفیت و معتبر سازی را با در نظر گرفتن مراحل فوق برای شما عزیزان انجام می دهد.

الزامات احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو

وسیله نقلیه ای که برای حمل دارو در نظر گرفته می شود، چه وسیله نقلیه شرکت داروسازی باشد و چه ماشین حمل دارویی که از شرکت توزیع جهت حمل دارو ارسال شده باشد، بایستی که عملیات احراز کیفیت بر روی آن قبل از بارگیری صورت بگیرد. از سویی دیگر در صورتی که وسیله نقلیه از سوی شرکت قرارداد ارسال شده باشد، بایستی که مدارکی نیز برای نشان دادن وضعیت احراز کیفیت ماشین همراه با آن برای شرکت داروسازی ارسال گردد. دستورالعمل احراز کیفیت ماشین حمل دارو بایستی که شامل موارد زیر باشد:

توزیع دمای مناسب

بایستی که احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو، نشان دهنده این موضوع باشد که توزیع دما برای فضایی که جهت چیدمان داروها در نظر گرفته شده است، به درستی صورت گرفته است و دما در این فضا ثبت و در محدوده مجاز تعیین شده برای نگهداری محصول مورد نظر کنترل می گردد. به عنوان مثال برای حمل داروهای یخچالی، دما باید بین دو الی هشت درجه سانتی گراد نگهداری شود، ضمن اینکه باید قابل کنترل نیز باشد. بنابراین دستورالعمل احراز کیفیت، باید از توانایی نمایش دمای نگهداری محصول و همینطور نوسانات دمایی در زمان جا به جایی و حمل و نقل دارو برخوردار باشد.

تعریف نقاط حساس به دما

باید در دستورالعمل احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو، نقاطی تعریف شوند که محصول حساس به دما در آن نقاط قرار نگیرد. به طوری که داروها نباید در نقاط نزدیک به کویل آب سرد و یا جریان هوای سرد قرار بگیرند.

احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو

مشخص کردن زمان برای رسیدن به حداقل و حداکثر دما

لازم است که در دستورالعمل احراز کیفیت خودروهایی که برای حمل و نقل دارو مورد استفاده قرار می گیرند، زمانی را برای رسیدن دما به حداقل و حداکثر مجاز تعریف نمایند. برای این حالت با باز کردن درب یخچال داخل ماشین برای شبیه سازی مورد آزمایش قرار می گیرد. هر کدام از کامیونت ها و یا ماشین هایی که برای حمل و نقل داروهای حساس به دما مورد استفاده قرار می گیرند، باید تمامی مراحل احراز کیفیت شامل مراحل IQ تا PQرا به صورت جداگانه پشت سر بگذارند و مستند گردند. هدف از تمامی مراحل احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو، این است که محصولات حساس به دما و رطوبت، تحت شرایط ایمنی به مقصد برسند.

مواد و تجهیزات مورد نیاز

• از مواد و تجهیزات مورد نیاز برای خودروهای حمل و نقل دارو، دیتالاگرهای الکترونیکی EDLM می باشند که بایستی نرم افزارهای ثبت دما و رطوبت بر اساس استاندارد EN12830:1999 بر روی آن ها نصب شده باشد. برای این ابزار بایستی که الزامات اولیه WHO PQS نیز در نظر گرفته شود. • همینطوردر احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو نیز این موضوع در نظر گرفته می شود که در صورت امکان باید از یک چمبر با دمای کنترل شده ATP در خوردو حمل و نقل دارو استفاده گردد. از مهم ترین ملزومات در زنجیره توزیع داروهای یخچالی، استفاده از چمبرهای دمایی در ماشین های حمل دارو است. • برخی تجهیزات نیز برای تفکیک محصول نهایی، محصولات تاریخ گذشته، ضایعات دارویی و شرایط متفاوتی که برای حمل آن ها نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد.

الزامات مرحله احراز کیفیت نصب IQ

جهت تکمیل مرحله احراز کیفیت نصب لازم است موارد زیر بررسی گردد. چمبر با دمای کنترل شده مورد استفاده در خودروهای حمل دارو، بایستی که 1.75 بار بیشتر از ظرفیتی که برای آن تعریف شده است، جهت ایزوله کردن دمایی در شرایط مثبت 30 درجه سانتی گراد را داشته باشد.
در شرایط آب و هوایی سرد، ظرفیت گرمایی همینطور باید قابلیت محافظت از دمای کنترل شده در برابر سرما را نیز داشته باشد و بتواند دما را از صفر درجه سانتی گراد بالاتر نگه دارد.
از دیگر خدمات مهم شرکت پانیا ، احراز کیفیت اتوکلاو و احراز کیفیت هوای فشرده می باشد که مطابق با دانش روز جهان و به کمک تجهیزات هوشمند و پیشرفته است.

احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو با پانیا

در سال های اخیر، با توجه به رشد و پیشرفتی که در صنعت داروسازی وجود داشته است، بر تجهیزات مورد استفاده در آن نیز نظارت و حساسیت بیشتری وجود دارد. به گونه ای که در تمامی واحدها بایستی که این موارد رعایت شود. گروه معتبرسازی پانیا، از واحدهای فعال در زمینه احراز کیفیت خودروی حمل و نقل دارو می باشد. در صورتی که در این زمینه نیاز به خدمات مستند سازی و معتبرسازی دارید، می توانید برای اطلاع از فعالیت های مجموعه از وبسایت پانیا دیدن کنید.
شما عزیزان می توانید برای دریافت راهنمایی در زمینه احراز کیفیت، ولیدیشن دارویی، معتبرسازی اتاق تمیز و معتبر سازی دارویی ، از طریق راه های ارتباطی درج شده در انتهای وبسایت، با کارشناسان در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *