اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
9 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

احراز کیفیت کول باکس چیست؟

منظور از احراز کیفیت کول باکس، احراز کیفیت خودروهای حمل دارو می باشد. این خودروها باید از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی پیروی کنند. معمولا داروهایی که به دما یا رطوبت حساس هستند از این طریق حمل می شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی جوانب مختلف احراز کیفیت کول باکس بپردازیم.

احراز کیفیت کول باکس

احراز کیفیت کول باکس

در احراز کیفیت کول باکس باید توجه ویژه ای به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی داشته باشیم. تمام داروهایی که به عوامل محیطی همچون دما یا رطوبت حساس هستند باید به وسیله خودروهای ویژه یا کول باکس حمل شوند تا دچار آسیب نشوند. این خودروها یخچال دار هستند و دارای سیستم کنترل دمای فعال می باشند. در احراز کیفیت کول باکس باید به مواردی همچون اطمینان از سلامت سنسور کنترل دما، مانیتورینگ و … توجه داشت. این تجهیزات باید از سلامت کامل برخوردار باشند.
به طور کلی منظور از احراز کیفیت، فرآیند بازرسی و آزمایشی است که برای اطمینان از عملکرد یک وسیله، دارو، فرمولاسیون و … می باشد. در مطالب گذشته راجع به احراز کیفیت دارویی و معتبرسازی دارویی اشاره کردیم. این پروسه شامل سه بخش است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم.

مرحله اول

این مرحله برای احراز کیفیت طراحی تجهیزات در نظر گرفته شده است. در این مرحله شاهد بررسی وسیله مورد نظر می باشیم. تمام شرایطی که باید مورد ارزیابی قرار گیرند در برگه الزامات مورد نیاز مشتری یا URS درج شده است. اگر در این مرحله شاهد تطابق کامل بودیم به سراغ نصب می رویم. در حین انجام بازرسی باید تمام جوانب وسیله نقلیه از جمله ویژگی های مکانیکی و الزامات الکترونیکی را مورد ارزیابی قرار دهیم. معمولا این موارد باید با نقشه تجهیز که از سوی سازنده ارائه می شود همخوانی و مطابقت داشته باشد.

مرحله دوم

اکنون که تجهیزات موردنظر به نحو صحیح نصب شده اند باید اقدام به راه اندازی آن ها کنیم. این مرحله احراز کیفیت راه اندازی یا OQ نام دارد.

مرحله سوم

در سومین مرحله از احراز کیفیت کول باکس از عملکرد صحیح تجهیزات نصب شده اطمینان خاطر پیدا می کنیم. این مرحله به عنوان بخش پایانی، سخت گیرانه اجرا می شود. انجام صحیح این مرحله بر روی دارو بسیار تاثیرگذار است و می تواند کیفیت دارو را تایید کند یا آن را زیر سوال ببرد.
احراز کیفیت کول باکس

الزامات مورد نیاز برای احراز کیفیت کول باکس

هر کدام از وسایل نقلیه ای که به منظور حمل دارو در نظر گرفته شده است باید قبل از بارگیری احراز کیفیت بر روی آن انجام شود. وسیله نقلیه می تواند مربوط به شرکت داروسازی باشد و یا از طرف شرکت توزیع دارو ارسال شده باشد. اگر وسیله نقلیه از جانب شرکت توزیع دارو ارسال شده باشد باید مدارکی همراه با آن ارائه شود. در این مدارک باید وضعیت احراز کیفیت وسیله نقلیه نشان داده شود. این وضعیت شامل موارد زیر است.

توزیع دمایی

دمایی که در وسیله نقلیه برای حمل دارو در نظر گرفته می شود باید در محدوده مجاز باشد به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و در این خصوص نیز باید احراز کیفیت انجام شود. به طور مثال یخچال ها باید دمایی بین 2 الی 8 درجه سانتی گراد داشته باشند. بر اساس دستورالعمل هایی که در این زمینه وجود دارد یخچال باید قادر به نمایش دما و نوسانات دمایی باشد. برخی از نقاط در ماشین حمل دارو از حساسیت زیادی برخوردار هستند که می توان به نقاط نزدیک به کویل های آب سرد یا جریان هوای سرد اشاره کرد.

تعیین زمان برای رسیدن به دمای مجاز

تعیین کردن زمانی برای رسیدن به حداکثر یا حداقل دمای مجاز از دیگر مواردی است که باید در احراز کیفیت کول باکس درنظر گرفته شود. برای بررسی این حالت باید درب یخچال داخل ماشین را به منظور شیبه سازی باز و مورد آزمایش قرار داد. تمام مراحلی که در عملیات احراز کیفیت طی می شود باید مستند شود. این امر برای تضمین کیفیت شرکت داروسازی و برآوردن الزامات رگولاتوری شرکت خارجی می باشد.

مواد و تجهیزات مورد نیاز

هر کدام از کامیونت ها یا ماشین های حمل دارو باید تمام مراحل معتبرسازی از IQ تا PQ را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهند و آن ها را مستند کنند. در مطالب گذشته به معرفی مراحل IQ تا PQ اشاره کردیم. هدف از انجام این عملیات، اطمینان از به مقصد رسیدن داروهایی است که به دما یا رطوبت حساس می باشند.
در احراز کیفیت مواد و تجهیزات موردنیاز باید از تعداد کافی دیتالاگر های الکترونیکی که مطابق با استاندارد EN12830:1999 می باشد اطمینان حاصل کنیم. این دیتالاگر ها دارای نرم افزار ثبت رطوبت و دما هستند.

احراز کیفیت کول باکس

کلام آخر !

به منظور احراز کیفیت کول باکس می توانید بر روی گروه معتبرسازان پانیا حساب کنید! این گروه با تیمی متخصص و مجرب در اموری همچون معتبرسازی اتاق تمیز، ولیدیشن دارویی و … فعالیت می کند و به شما کمک می کند تا به منظور انجام آزمایشات لازم در کلین روم، استانداردهای لازم را کسب کنید. علاوه بر آن می توانید برای احراز کیفیت کول باکس نیز از خدمات این گروه تخصصی بهره مند شوید.
صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع استراتژیک و راهبردی در کشور محسوب می شود و دانشمندان در طی سال های اخیر تلاش کرده اند که بر خودکفایی در این صنعت بیفزایند. خوشبختانه کشور ایران توانسته در زمینه تولید بسیاری از داروهای کمیاب و داروهایی که به دلیل تحریم امکان واردات به کشور را ندارند موفق عمل کند. همچنین استانداردهایی که برای حمل دارو با خودرو انجام می شود را به بهترین نحو انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *