اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
22 خرداد 1401 توسط pania-seno 0 دیدگاه

اهمیت رختکن در اتاق تمیز

رختکن در اتاق تمیز چیست؟ تمام پرسنل قبل از ورود به کلین روم، از رختکن عبور می کنند. این بخش به عنوان یک اتاق مخصوص معرفی می شود که تجهیزات ویژه ای دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی رختکن در اتاق تمیز و اهمیت آن بپردازیم.

رختکن در اتاق تمیز

رختکن در اتاق تمیز

منظور از رختکن در اتاق تمیز چیست؟ رختکن یکی از مهم ترین بخش های هر کلین روم می باشد که باید به طور فیزیکی از سایر بخش های اتاق مجزا باشد. طراحی آن ویژه است و نه تنها در ساخت کلین روم، بلکه در بسیاری از صنایع از تیم های حرفه ای برای معماری و ساخت آن کمک می گیرند. هدف از ساخت رختکن در اتاق تمیز این است تا میزان آلودگی ها و باکتری ها که معمولا از طریق لباس های محافظ منتقل می شود به حداقل خود برسد. وجود این بخش در کلین روم باعث می شود تا شرایط بهداشتی ایده آل تر شود. در رختکن، تعویض لباس کارکنان انجام می شود.

برای ارائه خدمات معتبرسازی و احراز کیفیت با ما در ارتباط باشید

ویژگی های رختکن کلین روم چیست ؟

بررسی ویژگی های رختکن قبل از طراحی و ساخت اهمیت ویژه ای دارد. به طور مثال در این بخش باید از سیستم تهویه با فیلترهای قوی استفاده کرد. هوای موجود در رختکن باید از نظر بهداشتی کاملا پاک باشد و شرایط مناسبی برای تعویض لباس پرسنل فراهم کند. یکی دیگر از ویژگی های رختکن در اتاق تمیز وجود هوابند می باشد. هوابندها باید دارای عملکرد مستقلی باشند تا به کمک آن بهینه سازی سیستم تهویه بهتر انجام شود. خوشبختانه در حال حاضر استانداردهای مختلفی برای ساخت کلین روم و بخش های مختلف آن تصویب شده که شما می توانید یکی از این استانداردها را بر اساس شرایط خود انتخاب کنید.

رختکن در اتاق تمیز

تجهیزات مورد نیاز برای رختکن در اتاق تمیز

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم سیستم تهویه هوا به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز در رختکن محسوب می شود. علاوه بر آن شاهد وجود سیستم شستشوی دست و بدن نیز هستیم. تمام کارکنان باید قبل از ورود به کلین روم دست ها و بدن خود را استریل کنند تا میزان ورود باکتری و میکروارگانیسم به این اتاق به کمترین میزان خود برسد. کفپوش هایی که در کف کلین روم تعبیه می شود از نوع اپوکسی است تا انعطاف چذیری رختکن افزایش پیدا کند. کفپوش های اپوکسی آن دسته از کفپوش ها می باشند که از کاملا صاف و بدون درز و شکاف می باشند. قابلیت پاکسازی و نظافت این کفپوش ها بسیار زیاد است و عملکرد بهتری خواهند داشت.

طراحی رختکن در اتاق تمیز باید توسط تیم های حرفه ای و مجرب انجام شود. در واقع فرقی ندارد که شما قصد انجام چه نوع عملیاتی در کلین روم را دارید. آیا می خواهید یک ترکیب جدید را تست کنید و یا قصد تولید یک فرمولاسیون جدید را دارید. زیرا تجهیزاتی که در کلین روم تعبیه می شوند اهمیت زیادی دارند و باید بخشی به نام رختکن نیز به بهترین نحو طراحی و ساخته شوند. اگر پرسنل فعال در کلین روم قبل از ورود به آن از رختکن عبور نکنند احتمال ورود آلودگی ها و میکروارگانیسم ها به این محیط را افزایش می دهند. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که بخش اعظمی از آلودگی های موجود در کلین روم، به دلیل فعالیت میکروارگانیسم هایی است که بر روی پوست و موی افراد می باشد.

هزینه ساخت رختکن در اتاق تمیز چقدر است؟

افرادی که قصد ساخت کلین روم را دارند با یک سوال مهم مواجه هستند و  آن هم هزینه ساخت کلین روم می باشد. در پاسخ باید بگوییم که هزینه آن بر اساس میزان تجهیزاتی است که تعبیه می کنید. هر چه تجهیزات پیشرفته تر و باکیفیت تر باشند باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید.  علاوه بر آن بهره مندی از تیم های قوی و حرفه ای نیز می تواند هزینه نهایی شما را افزایش دهد.

نکات مهم در ساخت رختکن و اتاق تمیز

– نه تنها در رختکن بلکه در ساخت کلین روم، باید از سطوح صاف و بدون شکاف و درز استفاده شود. اگر کف، دیوار و سقف دارای خلل و فرج باشد علاوه بر دشواری در پاکسازی، شاهد تجمع انواع آلودگی ها و باکتری ها به درون آن خواهیم بود و این امر می تواند نتیجه کار را دچار اختلال کند. امور مختلفی مانند احراز کیفیت و ولیدیشن دارویی در اتاق تمیز انجام می شود.
معتبرسازی اتاق تمیز اهمیت زیادی دارد. زیرا از این مکان در معتبرسازی دارویی و انجام آزمایشات مختلف در حوزه صنایع غذایی استفاده می شود. هر کدام از استانداردهایی که در این زمینه وجود دارد به شما کمک می کند تا تست ها را با بالاترین کیفیت انجام دهید. بر طبق این استانداردها تمام تجهیزاتی که در اتاق قرار می گیرد مانند قفسه، کمد و … باید به طور منحنی باشند تا امکان پاکسازی آن ها فراهم باشد. علاوه بر این موضوع باید اشاره ای به کانال ها و تاسیسات کلین روم نیز داشته باشیم. تعبیه تاسیسات باید به نحوی باشد تا تمیز کردن و استریل کردن آن ها با سهولت انجام شود.
– رختکن در اتاق تمیز به شکل سد هوایی طراحی می شود تا جداسازی فیزیکی مراحل تعویض لباس پرسنل فراهم شود. این امر می تواند آلودگی ناشی از تعویض لباس پرسنل را به حداقل برساند. هوای این اتاق باید با طور موثر با هوای فیلتر شده تهویه و تعویض شود. طراحی اصولی رختکن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *