اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
16 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

مزایای اتاق تمیز داروسازی

از مهم ترین مزایای اتاق تمیز داروسازی، ایجاد یک فضای کاملا استریل برای انجام آزمایشات دارویی، تست فرمولاسیون، احراز کیفیت، معتبرسازی دارویی و … می باشد. میزان آلوده کننده ها و آلاینده هایی که در کلین روم وجود دارد به مقدار قابل ملاحظه ای نسبت به سایر فضاها کمتر است. در ادامه شما را با مزایای اتاق تمیز داروسازی آشنا خواهیم کرد.

مزایای اتاق تمیز داروسازی

مزایای اتاق تمیز داروسازی

بهتر است قبل از آنکه مزایای اتاق تمیز داروسازی را مورد بررسی قرار دهیم به این نکته اشاره کنیم که اتاق تمیز یا کلین روم فقط در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار نمی گیرد. بلکه جزو آن دسته از امکاناتی است که در بسیاری از صنایع از جمله غذا، الکترونیک، بیولوژیک و … کاربرد دارد. در این فضا تمام پارامترهای متغیر از جمله دما، رطوبت، نور، لرزش و … تحت کنترل هستند و میزان آن ها بر اساس کلاس کلین روم کم و زیاد می شود.
به طور مثال برخی از فعالیت هایی که در اتاق تمیز انجام می شود از حساسیت بالایی برخوردار است و باید میزان رطوبت در این فضا در کمترین حد خود باشد. قبل از آنکه ولیدیشن دارویی یا فعالیت های مرتبط در این فضا انجام شود ابتدا اقدام به معتبرسازی اتاق تمیز می کنند تا تمام پارامترها مورد بررسی قرار گیرند. از مزایای اتاق تمیز داروسازی می توان به امکان مانیتورینگ در حین انجام فعالیت ها و آزمایشات پرداخت. از آنجایی که آلودگی ها و میکروارگانیسم ها نباید از طریق دارو وارد سیستم داخلی بدن شوند، تولید آن ها در یک محیط استریل اهمیت زیادی پیدا می کند.

دارای کمترین میزان آلودگی

آلودگی هایی که می تواند معتبرسازی دارویی را با اختلال مواجه کند شامل گرد و غبار، ذرات معلق در هوا، آلودگی های شیمیایی و … می باشد. این آلودگی ها می توانند از طریق هوا نیز منتقل شوند. هوای کلین روم کاملا فیلتر می شود و اجازه انتشار هیچگونه ذرات معلقی را نخواهد داد. تجهیزاتی که به منظور فیلتراسیون کلین روم مورد استفاده قرار می گیرد شامل فیلتر هپا، اگزاست فن و … می شود. در مطالب گذشته به طور مفصل راجع به تجهیزات کاربردی در این فضا اشاره کردیم.
کارکنانی که در کلین روم فعالیت می کنند به عنوان بزرگ ترین منبع انتقال آلودگی شناخته شده اند. زیرا میکروارگانیسم هایی که بر روی پوست و موی بدن آن ها زندگی می کنند امکان منتقل شدن به مواد دارویی و فرمولاسیون را دارند. برای رفع این مشکل نیز راهکاری اندیشیده شده است. در حین ورود پرسنل به کلین روم، دوش هوا و سد هوایی تعبیه شده که کارکنان با عبور از آن تمام آلودگی ها و میکروارگانیسم های موجود بر روی لباس ها و بدن آن ها پاکسازی می شود.

ایجاد زیرساخت مناسب

از دیگر مزایای اتاق تمیز داروسازی ایجاد یک زیرساخت مناسب برای تولید فرآورده های بیولوژیکی است. همان طور که اشاره کردیم علاوه بر صنایع داروسازی می توان در صنایعی مانند بیولوژیک، الکترونیک، اپتیک و … از کلین روم بهره برداری کرد. حتما تا به حال نام نمونه برداری را شنیده اید. انجام نمونه برداری نیز در کلین روم انجام می شود. زیرا وجود کوچک ترین آلودگی باعث ایجاد عفونت و پیامدهای متعدد خواهد شد.
مزایای اتاق تمیز داروسازی

تحقیقات دارویی

منظور از تحقیقات دارویی، تست فرمولاسیون قدیمی، ایجاد فرمولاسیون جدید، بررسی ویژگی های دارویی و … می باشد. انجام هر کدام از این موارد باید در محیطی کاملا استریل انجام شود. تصور کنید که در حین تولید یک دارو یا فرمولاسیون جدید، آلودگی های مختلفی در محیط وجود داشته باشد. مصرف داروها ارتباط مستقیمی با سلامت جسمانی افراد دارد. اگر دارو به باکتری و ویروس آلوده شده باشد نه تنها باعث درمان بیماری افراد نخواهد شد بلکه بیماری های متعددی نیز به او اضافه خواهد کرد.

کسب نتیجه بدون تاثیر از شرایط محیطی

از دیگر مزایای اتاق تمیز داروسازی، کسب نتیجه بدون تاثیرپذیری از شرایط محیطی می باشد. در هنگام تست فرمولاسیون یا ساخت آن، آزمایشات زیادی بر روی آن انجام می شود. کسب نتیجه از این آزمایشات باید بدون تاثیرپذیری از شرایط محیطی باشد. در غیر این صورت معتبرسازی دارویی با اشکال جدی مواجه خواهد شد. هر چه حساسیت دارو یا تست آن بیشتر باشد کلاس کلین روم بالاتر می رود. منظور از کلاس کلین روم، میزان پارامترهای متغیر همچون دما، رطوبت، نور و … می باشد. در مطالب گذشته راجع به کلاس کلین روم و ویژگی های هر کدام توضیح داده ایم.

کاربرد اتاق تمیز در صنعت داروسازی

علاوه بر موارد مذکور باید اشاره ای به کاربرد اتاق تمیز نیز داشته باشیم. تمام آنتی بیوتیک ها قابلیت تولید در کلین روم را دارند. همچنین فعالیت هایی در زمینه میکروب شناسی حیوانی، آمپول پرکنی، تولید انواع داروهای معمولی و طبیعی باید در این مکان انجام شوند. فناوری بکار رفته در اتاق تمیز پیشرفته است. به همین دلیل هزینه زیادی بابت تاسیس آن متحمل خواهید شد. البته اگر حساسیت آزمایشات و تست ها در کلین روم پایین باشد هزینه نهایی کاهش پیدا می کند.
ابعاد کلین روم نقش مستقیمی در هزینه نهایی آن دارد. اگزاست فن ها که به منظور تهویه هوای اتاق تعبیه می شوند از مهم ترین تجهیزاتی است که می تواند قیمت کلین روم را افزایش یا کاهش دهد. علاوه بر آن کابینت ها، درب و پنجره هوشمند، نوع دیوار و کف و … همگی باید دارای بهترین کیفیت باشند.

مزایای اتاق تمیز داروسازی

تجهیزات بکار رفته در کلین روم

دوش یا سد هوایی، کف پوش های غیر قابل نفوذ، ساندویچ پنل ها، تجهیزات بکار رفته برای روشنایی، میز و صندلی، درب اتاق هم باد و غیر هم باد، پس باکس و … در تجهیزات بکار رفته در تمام کلین روم ها به شمار می رود. گروه معتبرسازان پانیا یکی از بهترین گروه های معتبرسازی در کشور محسوب می شود که به شما کمک می کند تا تمام مراحل تولید دارو یا سایر فعالیت ها در کلین روم را با بالاترین استاندارد انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *