اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
29 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند و دارای چه مکانیزمی است؟ فیلتر هپا یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در کلین روم می باشد که با جذب ذرات معلق، اقدام به پاکسازی هوا می کند. ذرات معلق مهم ترین عامل در آلودگی و عدم احراز کیفیت می باشد. با ما همراه باشید تا بگوییم که فیلتر هپا چگونه کار می‌کند ؟

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند

فیلتر هپا

بهتر است قبل آنکه بگوییم که فیلتر هپا چگونه کار می‌کند شما را با ساختار آن آشنا کنیم. فیلتر هپا در مکان هایی مانند کلین روم و اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند. اما کاربرد آن ها فقط به این فضا محدود نمی شود. بلکه می توان آن را در بسیاری از لوازم خانه مانند جاروبرقی نیز مشاهده کرد. واژه هپا (HEPA) مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air می باشد که معنای آن فیلتر کردن ذرات معلق هوا با عملکرد و راندمان بالا می باشد. فیلترهای هپا در ابتدا به عنوان یکی از تجهیزات تصفیه هوا شناخته می شدند. اما از آنجایی که این فیلتر قادر است ذرات را تا قطر 0.30 میکرون به دام بیندازد از آن در لوازمی مانند جاروبرقی نیز استفاده کردند. معمولا موتورهای جاروبرقی به دلیل عواملی همچون نفوذ ذرات ریز دچار مشکل می شوند بکارگیری این فیلترها باعث می شود تا جریان هوا به راحتی از آن عبور کند و ذرات معلق در حد 0.30 میکرون در آن به دام بیفتند. سوالی که در این بخش به ذهن افراد می رسد این است که فیلتر هپا چگونه کار می‌کند ؟

مسدود کردن ذرات

یکی از روش های عملکردی فیلتر هپا مسدود کردن ذرات است. هنگامی که ذرات معلق به اندازه کمتر از 100 نانومتر همراه با جریان هوا از فیلتر هپا عبور می کند به بخش کناره الیاف فیلتر گیر می کنند و به دام می افتند. در این وضعیت جریان هوا مسیر خود را تغییر داده و از فیلتر عبور می کند. به دام افتادن ذرات معلق در این روش به نام مسدود کردن یا Inception شناخته می شود.

تراکم بافتی الیاف

در این روش ذراتی که بزرگ تر از 1 میکرون هستند توسط فیلتر جذب می شوند. این ذرات کوچک تر از آن هستند که توسط چشم غیر مسلح دیده شوند. در روش تراکم بافتی الیاف یا Impact، فیلتر همانند یک سد قدرتمند عمل می کند. بعد از به دام افتادن این ذرات توسط فیلتر، جریان هوا مسیر خود را تغییر داده و از فیلتر عبور می کند.

انتشار و پراکندگی

در روش انتشار و پراکندگی که Diffusion نام دارد ذراتی که کمتر از 1 میکرون هستند به فیلتر هپا جذب می شوند. این ذرات به دلیل اصابت دائم با مولکول های گازی، جهت خود را تغییر می دهند و مسیر نامنظمی را طی می کنند. به همین علت سرعت شان کاهش پیدا می کند و به راحتی در دام فیلتر گرفتار می شوند.

ساختار انواع فیلتر هپا چگونه است؟

پس از آنکه متوجه شدیم که فیلتر هپا چگونه کار می‌کند نوبت به این می رسد که به ساختار آن اشاره کنیم. فیلترهای هپا از به فشردگی الیاف فایبرگلاس، پوشال و حصیر به وجود می آید. این لایه های به هم فشرده از منافذ بسیار ریزی برخوردار هستند که می توان آن ها را مشابه با لانه زنبور دانست. قطر الیاف تشکیل دهنده این فیلترها بین 0.5 الی 2 میکرون می باشد. فیلتر هپا در ضخامت های مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای یک کاربرد خاص می باشد. تولید انواع فیلتر هپا در اشکال مختلف از جمله مستطیلی، دایره ای و استوانه ای می باشد که انتخاب آن ها بر اساس کاربردشان می باشد.

عوامل موثر در میزان جذب ذرات توسط فیلتر هپا چیست ؟

میزان جذب ذرات توسط فیلتر هپا به سه عامل کلی بستگی دارد که می توان به قطر الیاف تشکیل دهنده، ضخامت فیلتر و سرعت عبور هوا از سطح آن اشاره کرد. ناگفته نماند که فیلتر هپا جزو فیلترهای قابل شستشو نیست. بلکه برای تمیز کردن آن می توانید اقدام به تکان دادن آن کنید. هر چه شدت تکان بیشتر باشد بهتر تمیز می شود. البته می توانید جریان هوای قوی نیز در آن ایجاد کنید تا آلودگی ها از آن خارج شوند. اگر میزان آلودگی در فیلتر هپا به شدت زیاد است توصیه می کنیم آن را تعویض کنید. فیلتر هپا یکی از مهم ترین تجهیزات بکار رفته در کلین روم محسوب می شود. بدون وجود آن امکان معتبرسازی اتاق تمیز، معتبرسازی دارویی و ولیدیشن دارویی میسر نمی باشد.

فیلتر هپا چگونه کار می‌کند

دلیل استفاده از فیلتر هپا چیست ؟

همان طور که اشاره شد تنها کاربرد فیلتر هپا فقط در کلین روم نیست. بلکه در برخی از لوازم خانه مانند جاروبرقی نیز از آن استفاده می شود. اگر دو جاروبرقی را با یکدیگر مقایسه کنید که در یکی از آن ها فیلتر هپا وجود دارد و در یکی دیگر وجود ندارد به خوبی متوجه می شوید که عدم جذب ذرات و آلودگی ها توسط جاروبرقی دوم به مرور زمان باعث بروز بیماری های تنفسی در انسان خواهد شد. وجود فیلتر هپا در دستگاه های تصفیه خانگی نیز ضروری است. زیرا می تواند از به خطر افتادن سلامتی انسان توسط آلاینده های محیطی جلوگیری کند. ذرات معلق به نفوذ در لابلای فرش، مبل، محیط خانه و … می تواند آلرژی های مختلفی را به وجود آورد. بهترین زمان برای تعویض فیلتر هپا زمانی است که فیلتر کاملا کثیف شده باشد. اغلب هر 6 ماه یکبار اقدام به تعویض آن می شود. اما اگر زودتر از این موعد نیاز به تعویض بود حتما اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهید تا عمر مفید دستگاه افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *