اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
23 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

کلاس بندی اتاق تمیز

کلاس بندی اتاق تمیز بر اساس نوع فعالیت های انجام شده در آن صورت می گیرد. اتاق تمیز یا کلین روم همان محیط استریل و پاکیزه ای است که تمام متغیرهای محیطی در آن تحت کنترل درآمده اند. هیچ گونه ذرات معلقی در این فضا وجود ندارد و معتبرسازی دارویی، ولیدیشن دارویی و احراز کیفیت در بالاترین استاندارد خود انجام خواهند شد.

کلاس بندی اتاق تمیز

کلاس بندی اتاق تمیز

مهم ترین عاملی که کلاس بندی اتاق تمیز بر مبنای آن انجام می شود میزان ذرات معلق است. دسته بندی اتاق تمیز بر اساس کلاس، مطابق با استانداردهای جهانی می باشد. این استانداردها در سال های 1999 توسط اتحادیه اروپا و 2001 توسط ایالات متحده امریکا وضع شده است. در کلاس بندی اتاق تمیز هر چه میزان حساسیت بالاتر باشد باید از استانداردهای بهتری برای آن استفاده کرد. کلین روم ها بر اساس فعالیت های پزشکی، صنعتی، دارویی، غذایی و … تقسیم بندی می شوند و برای هر کدام از آن ها باید استانداردهایی را در نظر گرفت. به طور مثال تعداد ذرات با قطر 0.5 میکرون در فوت وجود دارد که این دسته بندی اغلب برای کلین روم های صنعتی درنظر گرفته می شود.

اتاق تمیز کلاس 1

همان طور که در بخش قبل اشاره شد در کلین روم های صنعتی ذرات معلق با قطر 0.5 میکرون و بزرگ تر در فوت مجاز می باشند. این کلین روم ها جزو کلاس 1 طبقه بندی می شوند و برای فعالیت هایی مناسب اند که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند.

اتاق تمیز کلاس 10

تعداد ذرات معلق هوا در کلاس 10 باید حداکثر 10 باشد و قطر آن ها مساوی یا بزرگ تر از 0.5 میکرون باشد. از این کلین روم ها برای ساخت نیمه هادی ها و چیپ های الکتریکی استفاده می شود. علاوه بر آن در تولید قطعاتی که اندازه آن ها کمتر از 2 میکرون باشد نیز از کلاس بندی اتاق تمیز با شماره 10 استفاده می شود.

اتاق تمیز کلاس 100

در کلاس بندی اتاق تمیز با شماره 100 باید تعداد ذرات معلق در هوا حداکثر 100 و دارای قطر مساوی یا بزرگ تر از 0.5 میکرون باشد. این نوع از اتاق های تمیز در تولید داروهای تزریقی، جراحی مغز، ساخت مدارهای الکتریکی، اتاق عمل پیوند و … کاربرد دارند.

اتاق تمیز کلاس 1000

تعداد ذراتی که قطر آن ها مساوی یا بزرگ تر از 0.5 میکرون هستند باید حداکثر 1000 باشد. در تولید وسایل نوری باکیفیت، ژیروسکوپ های دقیق، مونتاژ اتاق های کوچک از این کلین روم استفاده می شود.

اتاق تمیز کلاس 10000

به منظور مونتاژ دقیق ابزارها و وسایل هیدرولیکی، پنوماتیکی، روغنی، ابزارهای دقیق، شیرهای خودکار و … کلاس 10000 اتاق تمیز کاربرد دارد. تعداد ذرات با قطر مساوی یا بزرگ تر از 0.5 میکرون باید حداکثر 10000 باشد.

اتاق تمیز کلاس 100000

تعداد ذرات با قطر مساوی یا بزرگ تر از 0.5 میکرون باید به میزان 100000 در هر فوت مکعب باشد. این نوع از کلین روم ها برای های نوری معمولی، مونتاژ تجهیزات هیدرولیکی، مونتاژ قطعات الکترونیکی، پنوماتیکی معمولی مناسب می باشد.
کلاس بندی اتاق تمیز

استاندارد GMP

کلاس های مختلفی که برای اتاق تمیز معرفی شدند علاوه بر درنظر گرفتن نوع فعالیت، به پارامترهایی همچون تعداد پرسنل فعال در کلین روم، ابعاد اتاق تمیز، تجهیزاتی از قبیل فیلتر هپا و اولپا، قدرت فیلتراسیون آن ها و … بستگی دارد. بر اساس استاندارد GMP نحوه اندازه گیری ذرات معلق در هوا بدین شکل است که بعد از تمیز کردن کلین روم و گذشت 20 دقیقه از خروج پرسنل، اندازه گیری انجام می شود. اگر شرایط کار به نحوی است که فرآورده مورد نظر با هوا در تماس است یا ظروف مورد استفاده در باز می باشند باید شرایط ذرات معلق در درجه A حفظ شود. اما در برخی از مواقع مانند زمانی که پرسنل در حال پر کردن ظروف با فرآورده های مخصوص هستند نمی توان استاندارد خاصی را تعریف کرد.

مراحل کلاس بندی اتاق تمیز چیست؟

درجه A

کلاس بندی درجه A برای مکان هایی در نظر گرفته می شود در معرض ریسک و خطرپذیری بالایی هستند. جالب است بدانید که اگر این مکان ها دچار آلودگی شوند امکان از بین بردن و کنترل آن ها کمتر است. غالبا آخرین مراحل از پروسه تولید دارو، غذا و … در این مکان انجام می شود.

درجه B

در خصوص معتبرسازی اتاق تمیز و کلاس بندی آن باید اشاره ای به درجه B نیز داشته باشیم. در این مکان موادی نگهداری می شوند که قصد ورود به درجه A را دارند. به طور معمول فرآیند پر کردن در این فضا انجام می شود.

درجه D و C

گرید D و C دارای پایین ترین نقاط بحرانی و ریسک هستند و حساسیت زیادی در خصوص فعالیت های این مکان انجام نمی شود. به منظور کاهش دخالت عوامل انسانی می توان از ایزولاتورها استفاده کرد. ایزولاتورها خطر آلودگی میکروبی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. طرح های زیادی در این زمینه وجود دارد که اجرای آن ها می تواند مفید واقع شود.
کلاس بندی اتاق تمیز

کلام آخر !

به منظور معتبرسازی اتاق تمیز یا کلین روم می توانید به شرکت های فعال در این زمینه مراجعه کنید. گروه معتبرسازان پانیا به شما کمک می کند تا علاوه بر معتبرسازی کلین روم، محصولات خود را بر اساس آخرین استانداردها و قوانین موجود در این زمینه تولید کنید. در این گروه مجموعه ای متخصصین با تجربه و با مهارت گرد یکدیگر آمده اند و توانسته اند به شرکت ها، کارخانجات، بیمارستان ها و آزمایشگاه های متعددی کمک کنند تا استانداردهای لازم را اخذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *