اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
12 مرداد 1401 توسط vita 0 دیدگاه

آشنایی با خدمات معتبر سازی سیستم های کامپیوتر

معتبرسازی سیستم‌ های کامپیوتر با این هدف انجام می شود که مطمئن شویم سیستم از لحاظ نرم افزاری، سخت افزاری، شبکه و مجازی، فعالیتی را انجام می دهد که برای آن طراحی شده است. معتبرسازی سیستم‌ های کامپیوتر مطابق با خطوط راهنمای CSV به شکل قانون و الزام درآمده است.

معتبرسازی سیستم های کامپیوتر

معتبرسازی سیستم‌ های کامپیوتر چیست؟

سال هاست که از معتبرسازی سیستم‌ های کامپیوتر استفاده می شود. این موضوع مطابق با خطوط راهنمای CSV می باشد که به شکل الزام و قانون در صنایع بهداشت و سلامت درآمده است. معتبرسازی سیستم‌ های کامپیوتر مدارک مستندی را فراهم می کند که بر اساس آن می توانیم از عملکرد صحیح کامپیوتر برای اهداف تعیین شده مطمئن شویم. این مستندات در خصوص عملکرد صحیح سخت افزارها، نرم افزارها، شبکه و مجازی فراهم می شود.

معتبرسازی در زمینه سخت افزار، نرم افزار و … نمی تواند در تمام زمینه ها به یک شکل باشد. زیرا هر شرکت یا سازمانی دارای پروژه منحصر به فردی است که باید بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهد. هر کدام از شرکت ها، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و …. ویژگی های مورد انتظار خود را تعیین می کنند و نتیجه حاصل از معتبرسازی را با شواهد و مستندات رسمی تایید می کنند. رگلاتوری های بر اساس اسناد قانع می شوند نه بر اساس توضیحات کلامی. قطعا پروسه معتبرسازی به عنوان یک عملیات هوشمندانه شناخته می شود که قادر است تضمین کیفیت را پشتیبانی کند و آن را به طور مفید ارتقا دهد.

مراحل معتبرسازی نرم‌ افزار چیست ؟

معتبرسازی نرم افزار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دارای مراحل مختلفی می باشد. یکی از آن ها تعیین نیازمندی های کاربران می باشد. داده ها و اطلاعاتی که باید در سیستم ثبت شوند به عنوان مرحله بعد از معتبرسازی سیستم های کامپیوتری شناخته می شود. فرمول ها یا محاسبات مورد استفاده بر روی هر نمایشگر درج می شود.

اینکه چه کسی باید اطلاعات در سیستم وارد کند حائز اهمیت است. قطعا این مسئولیت بر عهده کسی است که اعتماد کافی نسبت به او وجود دارد. زیرا یکی از مکان هایی که معتبرسازی کامپیوتری در آن انجام می شود کلین روم است. در کلین فرآیندهایی مانند احراز کیفیت، معتبرسازی اتاق تمیز،  معتبرسازی دارویی یا ولیدیشن دارویی انجام می شود و اگر اطلاعات وارد شده در سیستم از صحت کافی برخوردار نباشند شاهد بروز مشکلات فراوان در روند کار خواهیم بود.

پس از آنکه مراحل بالا به خوبی انجام پذیرفت به سراغ برنامه ریزی پروژه و تهیه سند ویژگی های کاربردی می رویم. مراحل بعد شامل اجرای پردازش و دریافت گزارش ها خواهیم بود. در معتبرسازی باید مواردی از جمله امنیت کاربر تضمین شود و از اطلاعات نیز محافظت شود.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *