اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
15 آذر 1401 توسط vita 0 دیدگاه

آشنایی با کاربرد دستگاه فلوید بد درایر

دستگاه فلوید بد درایر FBD از دستگاه های چند منظوره می باشد که به صورت گسترده در صنایع دارویی، شیمیایی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دستگاه فلوید بد درایر در صنایع نامبرده، مخلوط کردن (Mixing)، خشک کردن (Drying)، گرانولاسیون (Granulating)، پوشش دادن (Coating) و گندله سازی (Pelletizing) است. در ادامه این مقاله از وبسایت پانیا همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از کاربرد دستگاه فلوید بد درایر آشنا شویم.

کاربرد دستگاه فلوید بد درایر

دستگاه فلوید بد درایر چیست؟

دستگاه فلوید بد درایر در واقع دستگاه خشک کن می باشد که با توجه به کارکردی که دارد، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه هوای گرم فن ها به گردش در می آورد و برای خشک کردن محصولات گرانوله کارایی دارد. عملیات خشک کردن در این دستگاه به صورت پیوسته انجام می شود. آنچه که در رابطه با دستگاه فلوید بد درایر قابل توجه است، این موضوع می باشد که در گذشته از این دستگاه برای خشک کردن مواردی شامل نخود فرنگی و دانه های ذرت و سویا استفاده می کرده اند؛ اما امروزه این دستگاه وارد دیگر صنعت ها شده است و در خشک کردن و فرآوری مواد شیمیایی و معدنی نیز کارایی دارد. کاربرد دستگاه فلوید بد درایر در صنعت های مختلف به دلیل دقت بالای این دستگاه در تنظیم دما می باشد؛ ضمن اینکه سوخت مورد نیاز در دستگاه فلوید بد درایر نیز توسط مشتریان از میان گزینه های گاز، برق و یا گازوئیل قابل انتخاب است.

عملکرد دستگاه فلوید بد درایر چگونه است؟

عملکرد دستگاه فلوید بد درایر اینگونه است که ابتدا گرانول ها در مخزن این دستگاه قرار داده می شوند؛ گرانول هایی که در مخزن دستگاه فلوید بد درایر قرار گرفته اند، تحت فشار بالا وارد محفظه سیکلون می شوند تا هر گونه گرد و غبار موجود بر روی آن ها گرفته شود تا وارد مراحل بعدی برای خشک شدن گردند.
بیشترین کاربرد دستگاه فلوید بد درایر در دانه بندی و پوشش های دارویی و شیمیایی می باشد؛ ضمن اینکه جهت بهبود خواص مواد نیز کارایی دارد. این سیستم قادر است که مواد را به صورت یکنواخت خشک کند و دارای راندمان بسیار بالایی می باشد.
محتوای مایعی که در دستگاه فلوید بد درایر استفاده می شود، شامل محلول، سوسپانسیون، دسپرسیون و امولسیون است و می تواند شامل ژل و خمیر نیز باشد. محفظه خشک کننده دستگاه دارای دمای بالایی می باشد، به طوری که ذرات اسپری شده رطوبت خود را از دست می دهند که این موضوع مدت زمان خشک شدن را نیز کاهش می دهد.

کاربرد دستگاه فلوید بد درایر

همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، دستگاه فلوید بد درایر از سیستم های مناسب برای خشک کردن مواد بیولوژیکی می باشد که به گرما حساس هستند؛ ضمن اینکه این سیستم برای آنزیم ها و پروتئین های دارویی نیز استفاده می شود. این دستگاه در تهیه ترکیبات قرص و واکسن و همینطور ویتامین ها کارایی دارد؛ چراکه طراحی دستگاه به گونه ای می باشد که برای آنزیم ها و هورمون ها از اثربخشی خوبی برخوردار است. روش خشک کردن در دستگاه فلوید بد درایر با ابزارهای مشخصی صورت می گیرد و امکان کنترل فرآیند در آن وجود دارد؛ ضمن اینکه طیف گسترده ای از فرآورده ها با ویژگی های مورد نیاز با این دستگاه در دسترس خواهند بود. از کاربردهای دستگاه فلوید بد درایر این است که می تواند محتوا را از حالت مایع به ذرات خشک به صورت مداوم تبدیل کند. همینطور محتوا به درون یک محفظه خشک کننده گرم فرستاده می شود و حجم کافی از هوای گرم منجر به تبخیر قطرات مایع می شوند که این فرآیند سبب خشک شدن ذرات دیسپرس شده نیز می گردد.

مشخصات دستگاه فلوید بد درایر

از مهم ترین مواردی که در محتوای حاصل از دستگاه فلوید بد درایر دیده می شود، تراکم پذیری می باشد؛ به طوری که محتوا از نظر تراکم، بافت مشخصی دارد. این دستگاه از مناسب ترین گزینه ها برای عصاره گیری از گیاهان دارویی نیز به شمار می رود و مکانیزم سریع و مشخصی در این زمینه دارد. اما تنظیم دما برای آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که عصاره گیری از گیاهان باید در دما و شرایط مشخصی انجام شود. مکانیزم دستگاه فلوید بد درایر اینگونه است که آب موجود در عصاره خشک می شود و این موضوع عملیات پودر شدن عصاره را سهولت می بخشد. ضمن اینکه این دستگاه سبب می شود که ترکیبات عصاره گیاهان دارویی به درستی حفظ گردد که نسبت به دستگاه های خشک کن انجمادی در مقیاس صنعتی یک مزیت به شمار می رود.
کاربرد دستگاه فلوید بد درایر

تجهیزات مورد استفاده برای کاربرد صحیح دستگاه فلوید بد درایر

در طراحی فلوید بد درایر از برخی تجهیزات مشخص استفاده شده است؛ برای این دستگاه متناسب با نیاز مشتری از ظرفیت های مختلفی استفاده می گردد. به طور کلی در این دستگاه از تجهیزات مختلفی شامل خشک کن و تغذیه استفاده شده است و در آن از مجموعه نازل ها یا اتومایزرها نیز استفاده می گردد. در این دستگاه بخشی وجود دارد که پراکنده کننده هوا می باشد که از این کاربرد دستگاه فلوید بد درایر در صنایع غذایی، داروسازی، صنعتی و شیمیایی استفاده می گردد. دستگاه اصلی فرآیند که از مهم ترین بخش های دستگاه فلوید بد درایر است، شامل واحدهای هواساز می باشد و که در آن از فن سانتریفیوژ و سیستم کنترل خوبی استفاده شده است.

مزایای دستگاه فلوید بد درایر

از مزیت های استفاده از دستگاه فلوید بد درایر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خشک کردن یکنواخت مواد
  • راندمان بالا
  • طراحی قطعات در تماس با مواد از جنس فولاد ضد زنگ
  • دارای موقعیت برنامه ریزی مخصوص
  • دارای سیستم اطفای حریق
  • دارای سیستم شستشو مناسب برای کاربرد دستگاه فلوید بد درایر
  • دارای فیلترهای آسان تعویض
  • مجهز به سیستم های حرارتی از نوع کویل بخار و الکتریکی
  • دارای باکس فیلتر در خروجی دستگاه به منظور جلوگیری از آلودگی

با متخصصین گروه معتبرسازان پانیا می توانید از پشتیبانی در زمینه طراحی، بازطراحی، انتخاب تجهیزات و ماشین آلات مناسب و احراز کیفیت آن ها برخوردار شوید. این مجموعه در زمینه ولیدیشن دارویی، معتبرسازی اتاق تمیز و معتبرسازی دارویی نیز فعال است که می توانید برای دریافت جزئیات بیشتر پیرامون آن ها با متخصصان پانیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *