اولین شرکت مجری احراز کیفیت تجهیزات و‌معتبرسازی فرآیندهای داروسازی در ایران
22 شهریور 1401 توسط vita 0 دیدگاه

هزینه اتاق تمیز داروسازی

قطعا هزینه اتاق تمیز داروسازی به پارامترهای مختلفی از جمله تکنولوژی بکار رفته در کلین روم، تجهیزات، کلاس، ابعاد اتاق و …. بستگی دارد. هزینه اتاق تمیز داروسازی بسیار متغیر است و باید توسط کارشناسان در هر محل برآورد شود. در این مطلب سعی داریم به بررسی پارامترهای موثر در این موضوع بپردازیم.

هزینه اتاق تمیز داروسازی

هزینه اتاق تمیز داروسازی

بهتر است قبل از آنکه به بررسی هزینه اتاق تمیز داروسازی بپردازیم به تعریفی از کلین روم یا اتاق تمیز اشاره کنیم. کلین روم یک اتاق کاملا تمیز و کنترل شده می باشد که تمام متغیرهای محیطی از جمله آلودگی، رطوبت، نور و … در آن مدیریت می شود. استریل کردن اتاق تمیز توسط تجهیزات، ضدعفونی کردن سطوح، رعایت بهداشت و پوشش مناسب توسط پرسنل و … انجام می شود. کلین روم در صنایعی از قبیل داروسازی، غذا، اپتیک، هوانوردی، پزشکی، آزمایشگاهی، بیولوژی، الکترونیک و … کاربرد دارد. با استفاده از سیستم های تهویه مطبوع، گرمایش، فشار، دما و رطوبت کنترل می شود. تمام این تجهیزات و تکنولوژی ها در هزینه اتاق تمیز داروسازی تاثیر مستقیم دارد. در ادامه به ارزیابی این پارامترها می پردازیم.

نوع پوشش پرسنل

تمام پرسنلی که در اتاق تمیز به فعالیت می پردازند باید از لباس ها و پوشش مناسب استفاده کنند. این لباس ها باید از متریالی تولید شوند که هیچ گونه الیافی را از خود آزاد نکنند. زیرا باعث افزایش میزان ذرات معلق در هوا خواهد شد. این نوع از آلودگی قادر است کارآیی تولیدات را در صنایعی همچون داروسازی و صنایع نیمه هادی کاهش دهد. تمام کارکنان قبل از ورود به اتاق تمیز باید از دوش هوایی یا سد هوایی عبور کنند. دوش هوایی در مجاورت اتاق تمیز قرار دارد و کارکنان باید بلافاصله بعد از عبور از دوش هوایی وارد کلین روم شوند. به منظور معتبرسازی اتاق تمیز باید قبل از شروع به کار، تمام امکانات مورد ارزیابی قرار بگیرند.
اگر به لباس و پوشش کارکنان توجه نشود آلودگی های بسیار زیادی در این فضا به وجود می آید. زیرا میکرارگانیسم های زنده بر روی پوست و موی پرسنل در حال زندگی کردن هستند که می توانند به محیط کلین روم منتقل شوند. نوع لباس و کیفیت آن بر هزینه اتاق تمیز داروسازی تاثیر دارد. هر چه کلاس کلین روم افزایش پیدا می کند حساسیت در خصوص لباس پرسنل نیز بیشتر می شود. به طور مثال در کلاس 10 باید علاوه بر لباس های مجهز، از تجهیزات تنفسی نیز استفاده شود.

تجهیزات و فیلتراسیون

به منظور تهویه جریان هوا و از بین بردن ذرات معلق در آن از فیلترهای هپا واولپا استفاده می شود. این فیلترها دارای مکانیزم ویژه ای هستند که در مطالب گذشته به آن ها اشاره شد. این فیلترها دارای انواع مختلف می باشند. هر چه کلاس کلین روم بالاتر باشد باید از فیلترهای قوی تری استفاده کرد که این امر باعث افزایش هزینه اتاق تمیز داروسازی خواهد شد. شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که اندازه گیری ذرات معلق در هوای کلین روم چگونه انجام می شود؟ در پاسخ باید اشاره ای به مانیتورینگ داشته باشیم. در مانیتورینگ تمام پارامترها از جمله میزان ذرات معلق، نور، رطوبت، گرما، فشار، ارتعاش و …. ارزیابی می شوند. اگر این مقادیر در حد استاندارد باشند می توان به نتیجه معتبرسازی دارویی، ولیدیشن دارویی و احراز کیفیت اطمینان کرد.

هزینه اتاق تمیز داروسازی

انعطاف پذیری اتاق تمیز

هر چه میزان انعطاف پذیری اتاق تمیز بیشتر باشد هزینه نصب و راه اندازی آن کاهش پیدا می کند. معمولا تجهیزاتی که در کلین روم مورد استفاده قرار می گیرند به صورت مونتاژ در محل نصب می شوند. به همین دلیل می توان هزینه نهایی آن را کاهش داد. یک روش برای کاهش هزینه های کلین روم در آینده نیز وجود دارد و آن هم استفاده از امکانات و دستگاه هایی است که به راحتی ارتقا داده می شوند. قطعا پرداخت هزینه بابت تهیه این دستگاه ها مقرون به صرفه تر از آن است که در آینده آن ها را تعویض کنید.

ابعاد اتاق تمیز

تمام پارامترهای موجود در اتاق تمیز به صورت سفارشی می باشند. به همین دلیل نمی توان یک مبلغ ثابت را به عنوان هزینه اتاق تمیز داروسازی اعلام کرد. ابعاد اتاق از دیگر عوامل موثر در هزینه نهایی قلمداد می شود. هر چه اتاق از ابعاد بیشتری برخوردار باشد باید از تجهیزات بیشتری برای مدیریت و استریل نگه داشتن آن استفاده کرد.

نوع سازه

همان طور که می دانید دما و رطوبت در کلین روم باید تحت کنترل باشد. معمولا دمای بیرون از کلین روم در سطح بالاتری قرار دارد. بدین منظور باید سازه اتاق تمیز را از نوعی دیواره ، سقف، کف و … بسازید تا زمینه برای انتقال دما و فشار مساعد شود. اما باید از انتقال رطوبت جلوگیری شود. تمام مصالحی که در اتاق تمیز مورد استفاده قرار می گیرند باید فاقد شکاف، خلل و فرج، درز و … باشند تا از تجمع باکتری و آلودگی آن ها جلوگیری شود.

هزینه اتاق تمیز داروسازی

کلام آخر !

پس از آنکه هزینه اتاق تمیز داروسازی را مورد بررسی قرار دادیم نوبت به این می رسد که رفتار پرسنل را ارزیابی کنیم. پرسنل به هیچ عنوان نباید دارای دستان، ناخن ها و صورت آلوده باشند. آن ها در اتاق تمیز نباید به موهای سر خود دست بزنند و آن ها را دستکاری کنند. زیرا جدا شدن مو و وارد شدن آن به فضای کلین روم مشکلات زیادی را در احراز کیفیت و معتبر سازی دارویی ایجاد می کند. تحت هیچ شرایطی در این فضا نباید مواد غذایی و نوشیدنی استفاده شود. تمام حرکات توسط پرسنل باید به آرامی انجام شود. هیچ کدام از کارکنان نمی توانند وسایل شخصی خود مانند موبایل را وارد این فضا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *